.

.

Wednesday 6 September 2017

Review Keempat - Penunggu Mencari Tuan Oleh Dieyana Ayuni




Untuk cabaran keempat ini, buku yang bergenre seram, misteri. Memang tak terfikir mahu cuba, memandangkan aku bukan jenis yang berminat untuk tahu benda-benda begini. Baik filem, drama, mahupun bebenang di laman sosial twitter. Memang tak berapa gemar.

Tapi demi menyahut cabaran ini, aku pun yalah nak taknak kena baca juga kan? Kihkih..

Ok. Pilihan aku tak mahulah baca buku yang semua orang cakap seram. Aku mahu pilih buku yang tak direkomendasi sesiapa, buku yang aku sendiri pun tak pilih. Aku cuma ambil secara rawak di kedai buku. Sengaja aku buat begini untuk menilai tahap penulisan genre seram dan misteri yang diterima penerbit Malaysia untuk dicetak membuat buku.

Ok. Cubaan pertama. Buku Kubur Berasap, penulisnya baiklah aku rahsiakan. Sebab aku mahu kutuk ni. Aku tak dapat nak habiskan sebab aku tak tahan baca cara penulisannya yang membosankan, cliche, jalan cerita sangatlah boleh diagak. Aku baca sampai suku buku. Yang paling aku geram dia punya watak sudahlah ramai, tak cukup dengan itu nama pula panjang dan susah disebut. Tak ke kalau kena kejar dengan hantu nak panggil kawan tolong tu susah? Satu hal pula kalau terbelit lidah. Watak pulak berpasangan. Keliru pulak aku dia ini makwe siapa, lepas itu nanti tertukar-tukar pula. 

Oleh sebab aku tak mahu terus tertekan dengan situasi yang mengelirukan ini. Aku lagi sekali ke kedai buku, capai mana-mana buku secara rawak, bayar, dan cuba mulai cabaran ini lagi sekali.

Bismillah....

Penunggu Mencari Tuan tulisan Qaf dari penerbit Rapik Asura.

Pertama sekali aku belek aku cari nama watak. Alhamdulillah, lega pundi aku bila melihat nama wataknya simple dan mudah disebut. Watak utama namanya Abu. Isterinya Hasmah. Watak sampingan lain Roslan, Razif dan En. Tahir. Haaa kan mudah hidup aku nak membacanya. Ini tidak, letak nama watak serupa letak nama anak lepastu taknak beranak-anak dah. Semua nama nak taruk dalam satu nama.

Ok. Soal jalan cerita, dari nama tajuk pun dah dapat agak. Ceritanya mengenai sebuah rumah yang dijual dengan harga murah. Kononnya rumah tu berhantu, bekas penghuninya adalah tok bomoh, juga pernah berlaku kejadian bunuh dan bunuh diri dirumah tersebut. Biasalah tu kan ceritanya, memang cliche. Tapi masih aku dapat teruskan sebab ayat-ayat yang digunakan dalam buku ini seperti ayat untuk bagi semangat pada kita, biar kita kuat. Juga percaya pada kuasa Tuhan lebih dari kuasa-kuasa lain yang ada dalam dunia ini.

Penulis juga pandai menarik curiosity pembaca walaupun cerita seperti dapat diagak namun masih ada elemen suspen dan boleh buat pembaca terus tertanya-tanya. Antaranya janji dia sama Razif, jika beliau taktahan diganggu maka dia akan keluar dari rumah itu walaupun sudah bermacam usaha dibuat untuk memagar rumah itu supaya tak diganggu makhluk halus.

Ending cerita ini agak baik bagi aku. Maka bolehlah aku katakan buku ini tidak mengecewakan. Dari biodata penulis aku baca di mukasurat akhir buku ini, dikatakan apa yang tertulis dalam buku ini kebanyakkan adalah dari kisah benar penulis ini sendiri.

Boleh tahan menarik.

Apa yang aku dapat dari cabaran ini ialah.. Aku perasan rupanya ada juga market untuk genre ini. Aku pergi ke kedai buku Popular, baru aku perasan.. Ada satu rak khas untuk novel-novel seram melayu yang selama ini aku tak pernah perasan pun. Agak wow juga! Walaupun aku rasa cerita jenis seram ni semua rotate dan recycle cerita sama aje semuanya, tapi tetaplah ada usaha penulis untuk wujudkan genre ini di Malaysia. Manatahu genre ini boleh tarik minat orang untuk membaca sedikit demi sedikit kemudian boleh beralih ke genre yang lebih luas.

Dengan itu, aku ingin mengucapkan terima kasih untuk cabaran kali ini. Sebuah pengenalan untuk genre baru bagi aku. 

No comments: