.

.

Wednesday 3 May 2017

Cabaran Kedua 'Harry Potter dan Bilik Rahsia' Oleh Fariq


Untuk cabaran kedua ini, saya memilih untuk baca buku Harry Potter dan Bilik Rahsia terbitan Pelangi berdasarkan minat abang saya yang suka akan buku-buku di dalam siri ini. Sebab saya memilih untuk baca bukunya di dalam terjemahan bahasa Melayu adalah kerana abang saya juga mula membacanya di dalam bahasa Melayu. Waktu itu dia lagi di sekolah rendah.

Abang saya membaca kesemua novel Harry Potter dan untuk saya baca saya semua memang tak larat. Maka saya baca satu novel sahaja.
Sebelum saya memasukkan pandangan-pandangan saya, kita akan meneliti pandangan abang saya terlebih dahulu. Menurut abang saya, kesukaan dia terhadap Harry Potter adalah dengan cerita magisnya yang belum pernah dia lihat sebelum ini. Sebagai kanak-kanak, (pada waktu dia mula mengenal Harry Potter) cerita ini memberikan dimensi baru kepadanya. Apa yang dia suka sekali dengan buku ini adalah dunianya yang diceritakan. Hogwarts, stesen keretapi yang pintu masuknya di tiang, makhluk-makhluk pelik, kuasa-kuasa dan bermacam lagi. Dia mula minat untuk membeli buku Harry Potter selepas menonton filem terlebih dahulu. Kemudian barulah dia berminat dengan buku-bukunya.

Baik itu apa yang abang saya kata.

Bagi saya, novel Harry Potter adalah sebuah fantasi yang berjaya. Fantasi menurut pendirian saya ada dua. Pertama, fantasi yang menghadirkan benda-benda yang tidak wujud misalnya kota khayalan, kuasa magis, haiwan-haiwan mitos. Kedua, fantasi adalah keinginan seseorang untuk sesuatu yang dia belum atau tidak akan dapat. Senang kata fantasi jenis kedua ini adalah angan-angan.

Buku Harry Potter ada kedua-dua bentuk fantasi ini. Rowling mencipta Hogwarts dengan berbagai-bagai kepelikan. Contohnya, gambar yang boleh bercakap, tangga yang berubah-ubah arahnya, ahli-ahli magis, haiwan-haiwan mitos seperti naga.

Saya kagum betul. Bayangkan, saya seorang dewasa pun boleh kagum apatah lagi jika seorang kanak-kanak membaca Harry Potter yang ada segala macam kemungkinan. Kanak-kanak biasanya disuruh untuk baca buku yang pendek-pendek. Harry Potter novelnya panjang, tulisannya pula kecil. Ruang imaginasi dikerah habis-habisan. Rowling tidak seperti orang lain yang memandang rendah kepada keupayaan otak kanak-kanak.

Saya tak tahu dari manakah Rowling mendapat idea untuk mencipta sesuatu yang baru seperti tangga yang berubah arah itu. Mungkin boleh anggap bahawa itu adalah cerminan kepada escalator yang kita ada sekarang tetapi untuk memikirkannya bukanlah sesuatu yang mudah. Memberi sifat magis kepada sebuah kemodenan adalah cara Rowling menulis cerita. Contoh lainnya adalah, kereta terbang keluarga Ron.

Saya sebenarnya benci kepada Dobby kerana sifatnya yang suka batu api tetapi kasihan juga kerana dia adalah hak milik keluarga Malfoy. Harry Potter pula melayannya dengan baik dan saya rasa itu adalah disengajakan oleh Rowling kerana Harry Potter memang seorang yang baik.

Perkara ini adalah perkara yang ramai terlepas pandang. Selalunya pembaca akan menyoal penulis, “Eh kenapa si polan itu buat macam tu? Kenapa tak macam ni?”
Percayalah, penulis hebat seperti Rowling mewujudkan konsekwen cerita adalah berdasarkan personaliti watak. Watak melakukan sesuatu benda adalah atas kehendaknya, bukan atas kehendak penulis. Penulis cuma memikirkan kehendak itu.

Di dalam novel ini, Rowling membuat saya mempunyai keinginan untuk mempunyai benda-benda yang mustahil. Saya inginkan kereta terbang, lidah yang boleh bercakap dengan ular, mempunyai burung penghantar surat.

Sebagai penutup, Harry Potter bagi saya adalah sebuah naskhah fantasi kanak-kanak yang kita sebagai dewasa dapat juga rasakan magisnya.


No comments: