.

.

Wednesday 5 July 2017

Review Ketiga Nazi Goreng Oleh Dieyana Ayuni


Nazi Goreng.

Tulisan Marco Ferraresse yang dahulunya dalam bahasa Inggeris kemudian diterjemahkan semula oleh Dubook dalam Bahasa Melayu dengan sedikit campuran dialek utara namun sesetengah dialog bersama warga asing dikekalkan seperti yang asal dalam Bahasa Inggeris.

Mula-mula diceritakan wataknya perihal budak skinhead. Terus dalam otak dah masuk dah ciri-ciri budak skinhead yang aku tonton dalam filem Ophilia lakonan Pekin Ibrahim dan Que Haidar, kepala botak, pakai but askar tinggi-tinggi, baju hitam gambar tengkorak.

Aku baca jalan cerita dari awal sampai akhir. Aku scan semua sekali.. Apa yang buat buku ini diharamkan oleh KDN? Adakah sebab aktiviti skinhead? Adakah sebab ada beberapa adegan lucah dalam cerita ni? Atau tajuk buku ni sendiri?

Pada dasarnya buku ini berkisahkan pasal dua anak muda Asrul dan Malik. Si Asrul ni kena tibai dengan geng India, kebetulan si Malik.. Seorang yang sangat berpegang pada kuasa Melayu jumpa dia dan nak rekrut si Asrul jadi geng dan tibai balik pendatang-pendatang asing, kaum lain, pukul sampai diorang balik semula ke negara asal depa. Prinsip Malik memang itulah, nak menaikkan kembali kuasa Melayu di tempat dia. 

Tapi lama-lama dia duduk Aloq Setaq, dia pun terfikir nak berhijrah dan bergerak setapak lebih maju dalam hidup. Dimulai dengan Pulau Pinang, dia luaskan kuasanya disitu. Akan tetapi, di Penang tu dia berjumpa pula satu jalan hidup baru. Dia kabur dek kemewahan, sanggup jadi balachi Persian untuk seludup dadah keluar masuk negara. Kat sini dah hilang prinsip kuasa Melayu dia. Apa punya acah hero Malaya lah mahu rosak anak bangsa negara sendiri pulak lepas itu.

Turut disentuh isu korup, integriti, protokol dan salah guna kuasa badan berkuasa kepolisian negara kita. Dimana, aku tak tahulah sejauh mana kebenaran cerita dalam ni. Rekaan atau ada pernah berlaku. Mungkin sebab isu-isu sensitif beginilah yang buat buku ini diharamkan. Manakan tidak, makan suap tu perkara biasalah. Tapi sampai paksa perempuan pendatang buat seks oral pada dia tu agak macam melampaulah juga. Mungkin tak mustahil pernah berlaku. Tapi ini amatlah mencemarkan maruah polis jika benar.

Kalau mahu dikatakan buku ini diharamkan sebab ada adegan-adegan bunuh, adegan kejam, rasanya sangatlah tidak munasabah. Buku lain banyak lagi yang bunuh-bunuh.

Adakah buku ini menggalakkan perlakuan rebel pada anak muda yang membacanya? Boleh jadi ya, boleh jadi tidak. Apa yang lebih aku risaukanlah kalau orang tiba-tiba turut berminat mahu jadi pusher, atau keldai dadah selepas membaca buku ini. Yelah.. Masyukkk kott. Aku pun jaga-jaga ajelah iman ni jangan duk terikut sangat dengan apa yang dibaca.

Tapi tak mengapalah, akhirnya pun bukan 'happy ending'. Cerita kalau jadi pengedar dadah ni haruslah berakhir dengan cara yang tidak menggembirakan, bukan?

Sejujurnya aku tidak faham kenapa tajuk buku ini Nazi Goreng. Adakah sebab si Asrul dan Malik ni pengikut neo-Nazi sedap goreng je buat kefahaman ideologi sendiri? Atau adakah sebab penggunaan prinsip-prinsip Hitler yang diserapkan dan digorengkan mengikut rencah yang disukai mereka untuk mengembalikan semula Kuasa Melayu di tempat tanah tumpah darah.

Ah apapun.. Aku masih musykil kenapa buku seperti ini diharamkan. Bagi aku tidaklah seteruk mana. Lucah biasa, rebel biasa. Tak memberi kesan boleh menjatuhkan ummah pun pada pendapat aku. Atau Kementerian mahu mengelak dan mencegah kerana itu lebih murah dari merawat? Atau Nazi Goreng itu bunyinya melaparkan? Lapar darah anak muda barangkali.

No comments: