.

.

Sunday 27 August 2017

Kisah di Sebalik Lagu Tanggal 31 dan Semangat Revolusi Kemerdekaan

Ramai dari kita tahu lagu ini.

Tanggal 31
Bulan Lapan Lima Puluh Tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah Merdeka
Ia Pasti Menjadi Sejarah

Tapi tahukah anda lagu ini asalnya dinyanyikan oleh siapa? Beliau adalah Ahmad Awab Aziz. Lahir pada tahun 1915 di Medan Indonesia dalam keluarga Melayu-Arab. Siapa Ahmad Awab Aziz ini? 

Beliau adalah seorang anak muda yang aktif sebagai ahli dalam Gerakan Rakjat Indonesia (GERINDO). GERINDO ditubuhkan pada 1937 yang mendokong Ideologi kiri. Namun masih bekerjasama dalam sesetengah perkara dengan Belanda. Gerakan ini mati selepas kedatangan Jepun.

Di dalam GERINDO wujud gerakan propaganda yang menyebarkan atau meniupkan semangat Nasionalis, kumpulan teater Asmara Dhana yang menjadi salah satu gerakan kebudayaan GERINDO sering memainkan peranan dalam semangat anti penjajahan. Ahmad Awab Aziz diberi gelaran Cass Bara kerana semangatnya yang meluap melawan penjajah. Beliau mula dikenali sebagai Ahmad CB.

Beliau menuju ke Singapura selepas pihak Belanda memerhatikan gerakkannya. Di sana beliau mula aktif bernyanyi. Ketika perang dunia kedua sedang berlangsung, beliau bersama rakan menganjurkan persembahan amal di Sumatera Utara untuk kutipan dana pejuang kemerdekaan Indonesia (NAPINDO). Beliau kemudiannya menetap di Tanah Melayu selepas kemerdekaan Indonesia 1949.

Di Tanah Melayu beliau menamakan semula kumpulannya sebagai Rayuan Asmara. Dan mendedikasikan semangat nasionalis demi kemerdekaan Tanah Melayu pula. Selain lagu Tanggal 31, beliau juga pencipta lagu

Pemuda Melayu
Malaya Raya


Dengarkan lagu versi asal




Rujukan:


Heirs to World Culture: Being Indonesian, 1950-1965 By Jennifer Lindsay (pautan link)

Cultures at War: The Cold War and Cultural Expression in Southeast Asia edited by Tony Day, Maya Hian Ting Liem (pautan link)

No comments: