.

.

Wednesday 13 June 2018

Cabaran Review Ketiga - Charlie and The Chocolate Factory oleh Aniza Salim

Charlie and the Chocolate Factory adalah cerita fantasi dan penuh magis. Buku ini dapat menimbulkan satu perasaan ingin tahu dan setiap chapter cerita berjaya mengimaginasikan betapa indah kilang coklat ini.

          Charlie seorang kanak - kanak yang tinggal bersama kedua ibu bapanya dan kedua dua belah atok dan neneknya (ibu bapa kepada ibu dan bapanya. Mr Bucket dan Mrs Bucket adalah ibu bapa charlie. Grandpa Joe and Grandma Josephine adalah ibu bapa Mr Bucket manakala Grandpa George dan Grandma Georgina adalah ibu bapa Mrs Bucket. Mereka tinggal di rumah kayu yang kecil di antara bandar yang sangat membangun. Mereka makan apa yang ada dan selalunya makanan mereka adalah sup kubis, roti dan kentang rebus. Biar pun mereka susah, mereka tidak pernah kelaparan. Namun begitu Charlie diantara yang masih tidak cukup makanan untuk membesar. Walaupun ibubapanya sanggup membahagi makanan. Charlie sangat inginkan COKLAT. Setiap pagi menuju kesekolah, Charlie akan melalui kedai - kedai yang penuh makanan berasaskan coklat dan sesekali dia melihat kanak - kanak yang tamak makan coklat sehingga penuh mulut dengan coklat.

       Dipemandangan rumah Charlie dia boleh melihat satu Kilang Coklat yang besar dan gah. Kilang WONKA yang dimiliki oleh Mr Willy Wonka yang dimiliki seorang pencipta teragung dan pembuat coklat yang agung. Setiap hari Charlie menghidu keenakan wangian coklat itu. 

     Setiap petang Charlie akan mendengar cerita daripada atuk - atuk dan nenek -neneknya. Grandpa Joe mula menceritakan tentang Wonka Kilang Coklat. Pandangan Grandpa Joe terhadap Mr Wonka adalah dia seorang pembuat coklat yang "amazing", "fantastic" dan sangat luar biasa yang pernah grandpa joe lihat. Menurut Grandpa Joe, Mr Willy Wonka mampu memcipta bar coklat dengan bentuk berbeza, lebih manis dan bekrim dan sangat sedap berbanding kilang coklat yang lain. Grandma Josephine menpersetujuinya.

 Menurut cerita Grandpa Joe dulu beribu orang keluar masuk ke dalam kilang coklat wonka sehinggalah pada suatu hari seorang daripada mereka tidak pernah pulang rumah. Semuanya kerana penyiasat. Banyak pembuat coklat yang merasa cemburu dengan keenakan coklat En Wonka. Dan mereka ingin mencuri resepi rahsia coklatnya. Penyiasat itu masuk seperti biasa dan akhirnya mendapat rahsia coklat itu dan membuatnya sendiri. Bila Encik Wonka menyedari hal ini dia terus menutup operasi kilangnya

       Sewaktu petang selepas Mr Bucket balik dr pekerjaannya dia membawa suratkhabar dan berita nya tentang kilang coklat En Wonka akan dibuka untuk kali terakhir dan hanya beberapa orang sahaja dibenarkan masuk.

       Dan syaratnya mereka  perlu mendapatkan tiket emas yang ada didalam bungkusan coklat. Siapa kanak- kanak yang berjaya mendapatkan tiket emas itu akan mendapat bekalan coklat dan gula- gula sepanjang hidup mereka. Hanya 5 daripada mereka sahaja yang layak masuk melihat rahsia dan magis yang ada dalam kilang itu.

       Dan Charlie bercita - cita untuk mendapatkan tiket emas itu. Kebetulan harijadinya dan nenek serta atoknya mendoakan dia dapat tiket emas nya.

Namun Charlie gagal mendapatkan tiket itu. semakin hari semakin kurus Charlie kerana keinginannya mendapatkan tiket itu. Suratkhabar sudah menemui 4 orang kanak - kanak yang memiliki tiket emas itu. Kanak pertama yang menemui tiket itu bernama Augustus Gloop- gemuk, perut besar dan tinggal dibandar besar. Kanak - kanak ke dua yang menemui tiket emas itu adalah Veruca Salt. Kanak - kanak ini tinggal bersama dengan kedua ibubapanya yang kaya. Mr Salt sanggup membeli semua coklat yang ada dan mengarahkan para pekerjanya kilang kacang untuk membuka pembalutnya. Kanak - kanak ketiga yang menemuinya adalah Miss Violet Beauregarde yang sepanjang masa mengunyah gula - gula getah. Dan kanak - kanak keempat yang mememui tiket emas yang keempat adalah Mike Teavee yang dibadannya melekat di tali pinggang dan melilit diseluruh tubuhnya sebanyak18 pistol mainan pelbagai saiz .

    Charlie sangat kecewa. Dia meredah salji dengan kekeringan badannya seperti tidak mencukupi zat dalam badan. Dalam keasyikkan dia berjalan sendiri di tengah salji yang kuat dia tenampak disebalik timbunan salji iaitu duit bernilai "fifty-pence piece". Charlie melihat tiada orang yang melihatnya dan dia mengambil duit itu dan pergi membeli coklat wonka. Charlie menggunakan duit itu untuk membeli coklat kegemarannya iaitu "Wonka's Whipple-Scrumptious Fudgemallow Delight". Charlie sangat menyukai rasa coklat itu. Dengan baki duit yang ada sekali lagi dia meminta coklat yang sama. Sewaktu membuka bungkusan coklat itu, Charlie terlihat sinaran plastik dan penjual dikedai itu menjerit kuat "Nah ini lah dia tiket emas yang terakhir". Ramai lah yang berkumpul dikedai itu malah ada yang menawarkan harga yang tinggi untuk  mendapatkan tiket emas itu. Dengan bantuan penjual kedai itu Charlie berjaya melalui manusia yang mengkerumuninya. Dia belari dan balik kerumah segera menemui atok dan neneknya. Grandpa Joe sangat gembira sehingga sup terkena muka GrandMa Josephine. Tiket itu menyatakan hari pertemuan adalah esok hari. Charlie dan Grandpa Joe membuat persiapan.

Keesokan hari nya mereka berpeluang melihat kilang coklat itu. Kelihatan 4 lagi kanak- kanak yang berjaya mendapat tiket itu. Mr Wonka mengumumkan hanya kedua ibu bapa yang boleh menemankan kanak- kanak, dan Grandpa Joe menemani Charlie. Setelah mereka memasuki ruangan kilang itu kelihatan magis dan keunikan kilang itu. Segala- galanya diperbuat daripada coklat. Padang rumput, sungai dan segala2 nya boleh dimakan. Bermulalah pengembaraan mereka berlima dengan ibubapa masing - masing kecuali Charlie ditemani Grandpa Joe. Dalam cerita ini menceritakan ketamakan dan ketidaksabaran keempat kanak- kanak itu. Keempat kanak - kanak itu tersingkir kerana degil dan tidak patuh pada arahan. Namun mereka berjaya membawa balik selori coklat dan boleh memakannya selama setahun. Berkat kesabaran Charlie mr Wonka menghadiahkan kilang itu. Rupanya mr Wonka mencari perwaris perniagaannya. Mereka semua dijemput tinggal bersama mr Wonka

No comments: