.

.

Tuesday 9 October 2018

Cabaran Review Keempat - Tuhan Maha Romantis oleh Afiqah Diana





Tajuk: Tuhan Maha Romantis
Penulis : Azhar Nurun Ala
Negara; Indonesia
muka surat:251

Membaca buku daripada negara seberang bukanlah suatu perkara asing dalam diri. Bahkan sebahagian besar bahan bacaan saya adalah daripada negara seberang iaitu khususnya Indonesia. Namun untuk kali ini, pertama kalinya saya membaca tulisan Tuan Azhar Nurun Ala. Kebetulan seorang teman telah menjual buku ini secara murah dalam talian.

Tuhan Maha Romantis. Satu tajuk yang kira sangat romantis dan manis terdengar di halwa telinga. Setelah menamatkan bahan bacaan buku ini benar-benar terasa begitu menyamankan dan amat berbeza dari novel cinta cliche yang sering kita baca, Bukan soal cinta islamik. Namun tentang perjuangan cinta, Perjuangan seorang anak muda yang mencintai gadisnya terlalu dalam tetapi Tuhan juga tidak pernah bosan menguji pemuda dan gadisnya.

Rijal Rafsanjani pemuda mentah yang berjinak terjatuh dalam lembah cinta namun terperangkap dalam ruang tanggungjawab yang baru sahaja dijejakkan, Laras bidadari tidak bersayap. Suaranya menggugah pemuda asing. Matanya redup menggugurkan jantung yang suci tanpa robekan dunia. Siapa sahaja tidak jatuh cinta pada gadis bersuara lunak ini. Gadis puisi juga sebuah senja yang mendamaikan. Dalam bertahun itu takdir seolah mengusik kedua mereka. Dipisahkan kemudian dipertemukan. Dipertemukan untuk kemudian dipisahkan sekali lagi. Jodoh, lima abjad yang seolah bermain tarik tali antara keduanya, Mereka bertahan kemudian berjuang dan kemudian terjelupuk dalam lembah persimpangan. Harus melepaskankah salah satu dari keduanya.

Puisi antara kedua mereka dibaca tanpa sering tahu itu adalah tentang kedua mereka. Mereka pasangan yang berjuang dalam prinsip sendiri. Tidak sekali membunuh perjuangan mereka kerana kehendak hati yang berbolak balik. Ini bukan kisah picisan, tetapi lembar kata renungan buat orang-orang yang sering dalam persimpangan. Keputusan mungkin tidak serupa bagi tiap manusia namun cukup sebagai panduan yang mendamaikan. Seperti pesan bapak pada rijal

"Mencintai itu bukan cuma soal rasa suka atau ketertarikan. Bukan cuma soal kekaguman. Lebih dari itu, mencintai itu sebuah keputusan. Keputusan besar"

Satu hal yang aku pasti, buku ini nilainya bukan pada mahalnya harga kulit buku namun tentang inti kata yang menyedarkan pemuda. Setiap kali aku mengingati kisah mereka, kita jadi tersedar cinta bukan serupa seperti dalam novel. Yang duri terasa bagai mawar mewangi. Indah dan terasa cukup melenakan. Dan tanpa pernah habis, kisah mereka juga menuntun manusia untuk memaknai kata sebenar doa dan istikharah. Aku tidak tahu mengapa, tetapi kerana aku dengan mudah sering tersihir dengan dengan penulis dari seberang. Pemilihan kata mereka cukup sederhana tetapi mengesankan jiwa. Tidak pernah berhenti pasti ada rangkap ayat yang membuatkan kita memilih untuk berfikir dengan rela. Tulisan yang saya kira hampir sempurna walau tidak menyeluruh. Buku ini bukan jawapan kepada persoalan cinta pastinya tetapi mampu membuat kita tanpa ragu untuk tahu jalan yang bagaimana seharusnya kita pijak anda teruji hal yanbg serupa dalam berjuang. Kerana cerita-cerita sebeginilah yang akan membantu. Buku ini walaupun terlihat tebal namun kita pasti mampu menyudahkan bacaan dalam 3 hari atau kurang. Kerana berhenti di pertengahan jalan pembacaan adalah suatu pilihan yang cukup sukar sekali. Setiap bab bersatu menyeru dihabiskan hingga nokhtah terakhir. Kita pastinya memilih bertahan hingga bertemu jawapan cerita mereka di akhir bab. Tuhan tidak mungkin sengaja mempertemukan kemudian memisahkan. Pasti untuk menjawab segala tentang diri kita dan soal apa yang sebenar kita perjuangkan. Bukankah Tuhan tidak mentakdirikan sesuatu itu dengan sia-sia. Pastinya.

No comments: