.

.

Tuesday 9 October 2018

Cabaran Review Kelima - Bustanul Salatin Oleh Ummi Habibah




Tajuk        : Bustan Al-Salatin
Publisher : DBP
Ulasan     : Ummi Abibah Binti Mohamad Adi


Bahawa membahasakan suatu kitab dengan bahasa Jawi padahal mengandungi perkataan segala yang mengediami tujuh petala langit & tujuh petala bumi. Dan mengatakan kelakuan segala raja-raja yang dahulu dan kemudian. Maka dijunjung fakir titah yang maha mulia serta pengetahuannya lagi kurang fahamnya pada bahasa Jawi pada hal berpegang ia kepada Tuhan yang menjadikan seru sekalian alam.”


Bustan al- Salatin merupakan hasil karya ulama terkenal Syeikh Nuruddin Al- Raniri yang dikarang di Acheh pada tahun 1638. Merupakan kitab yang menceritakan mengenai sejarah tampuk pimpinan kesultanan Acheh. Kitab ini ditulis atas perintah Sultan Iskandar Thani tidak lama selepas Syeikh Nuruddin menjejaki bumi Aceh. Ia juga dikenali sebagai teks kesusasteraan ketatanegaraan atau sastera adab yang mengetengahkan juga hal-hal lain yang berkaitan sejarah nabi, raja-raja yang adil & zalim, ilmu firasat dan ilmu tabib.

Dalam teks ini Syeikh Nuruddin menjelaskan jurai keturunan raja-raja Aceh yang memerintah daripada Sultan Ali Mughayat Syah hinggalah kepada Sultan Inayat Syah Zakiatuddin Syah. Penceritaan dengan cara yang ringkas  berkaitan raja- raja lain dan beliau lebih memfokuskan pada sistem pemerintahan Sultan Iskandar Thani & Sultan Tajul Alam. Hal ini mungkin disebabkan pengaruh dan baginda sediri adalah penaung yang melantik Syeikh Nuruddin sebagai ulama negara di Aceh. Ia juga dicatatkan jangka masa seseorang itu memerintah, sama ada pemerintahan itu berakhir kerana sultan dibunuh atau dijatuhkan dari takhta dan sebagainya.

Selain itu juga, kitab ini juga mengetengahkan peranan wanita dalam tampuk kepimpinan negara. Sultan Taj Al-Alam merupakan raja wanita pertama yang memerintah Acheh selepas kemangkatan Sultan Iskandar Thani. Menurutnya, raja wanita diukur berdasarkan aspek darah keturunan raja kerana berharta dan dihormati dalam kalangan masyarakat. Beliau tampak hebat dari segi adat dan kekayaan setelah mengambil alih tampuk pimpinan dari suaminya. Perkara ini berbeza dengan realiti sejarah kerajaan Acheh apabila dilihat negara seperti Pahang, Kedah & Perak yang ditakluk Acheh  dapat melepaskan diri. Hal ini membuktikan bahawa pemerintahan daripada raja perempuan adalah lemah.

 Keunggulan unsur sejarah dalam tulisan Syeikh Nuruddin diperkuatkan lagi dengan adanya unsur pentarikhan merangkumi catatan hari, bulan dan tahun untuk sesetengah peristiwa. Namun hal ini tidak konsisten kerana ada yang sekadar dicatatkan misalnya selepas zuhur, sebelum zuhur dan sebagainya.

Secara kasarnya, unsur ini lebih tepat merupakan unsur sejarah sosial. Dalam fasal ini adat isitiadat & peraturan tertentu dikaitkan dengan pemerintahan seseorang raja. Ia juga berkaitan samada pemerintahan tersebut tersusun atau tidak. Hal ini memberi gambaran yang seimbang tentang masyarakat yang terlibat.


Karya ini juga lebih banyak didokong penceritaannya menggunakan hadis-hadis, petikan-petikan daripada al-Quran serta penggunaan unsur nasihat. Pengajaran moral yang ingin disampaikan adalah amat ketara. Kisah-kisah yang disampaikan bukan semata-mata kerana ceritanya sahaja tetapi kerana pengajaran yang dapat diperoleh daripadanya.

3 comments:

Siti Awadah said...

seronok baca review yg mcm ni.... nak saling follow blog tak? jika nak mohon singgah dan follow blog saya, nanti saya akan terus followback. terima kasih :)

QQ Mana Poker said...

qqmanapoker.com merupakan Situs Judi Ceme Online dan Situs Texas Poker Online Terpercaya di Indonesia yang menyedia beberapa jenis permainan terpopuler seperi Texas Poker Online , Dominoqq, Capsa Susun, Omaha, Super10, Aduq.- http://qqmanapoker.com/

QQ Mana Poker said...

Situs Texas Poker Online Terpercaya