.

.

Saturday 4 March 2017

Review Cabaran Pertama How The Marquis Got His Coat Back oleh Nour Amir

Saya membesar dengan membaca rekaan fiksyen yang boleh dirasionalkan dan hampir nyata seperti siri penyiasatan dan ‘thriller’ dengan latar masyarakat yang jelas. Selain tu, otakku bahagian input bacaan fiksyen juga hampir saja rasis kerana banyak membaca penulisan Melayu dan Indonesia berbanding Inggeris. Jadi saya pun ambil keputusan untuk keluar dari zon selesa dan cuba buku yang disarankan oleh rakan baik saya, Morsmode (bukan nama sebenar). Morsmode sukakan buku ini kerana sukakan buku-buku bertemakan ‘surrealism’ dan beliau secara peribadinya menggemari teknik penulisan penulis.


 Don’t judge this book by its cover because its cover doesn’t do the justice!

Walaupun sering menonton filem dengan tema sebegini, bacaan fiksyen surrealisme agak asing bagi saya dan Neil Gaiman berjaya buat saya terkesima selesai membaca! Saya baru tahu beliau agak terkenal bagi pembaca genre sebegini (dan beliau seorang yang sempoi di Twitter).

Buku ini adalah tentang perjalanan Marquis De Carabas mencari kotnya yang istimewa. Dia hanya sesuai dengan kot itu dan kot itu hanya sesuai untuknya. Kot itu yang menjadikan dia ‘Marquis De Carabas’ namun kot itu telah hilang.

Surrealisme yang dibawakan tak buat kita rasa canggung lansung. Di awalnya mungkin saya berasa aneh, “Hmmm kenapa ya watak ni berkepala gajah?” Tapi keganjilan ini menjadi aneh yang paling nyata kerana aduan aneh dan nyatanya begitu nyaman macam secawan Neslo Suam. Yang pahitnya aneh, yang manisnya nyata. Dan mungkin saja saya orangnya suka berangan jadi saya cepat tangkap kebanyakan simbolisme yang dibawakan; siapa ‘The Elephant’ dan apakah maksud ‘the flock’ dan misteri Drusilla di akhir cerita. Jika anda tak dapat tangkap, saya sarankan untuk banyak berangan dan silakan liar berimaginasi memenuhi keperluan fiksyen ini.

Antara yang paling signifikan dalam buku ini adalah penggunaan item sederhana seperti cendawan yang dikirim seorang penjual yang kemudian berkembang sebagai prop untuk sebuah plot penting. Ini kaedah ‘plot-twist’ yang tidak asing bagi penulis fiksyen seperti saya tetapi Neil Gaiman menggubahnya begitu bijak hingga saya pun tak dapat kesan, seperti saya tak dapat dengar bunyi jam bom berdetik sebelum ia meletup.

Keburukan cerita ini? Ia terlalu pendek dan saya rasa tak puas. Tapi rupa-rupanya ia memang cerita pendek yang ditulis khas untuk watak Marquis De Carabas dari novel ‘Neverwhere’. Padanlah ia seperti tergantung dengan limpahan ‘back story’ yang mungkin berasal dari novel asal. Jadi kita harus selalu mengagak, namun tak terlalu menjejaskan pembacaan.

IBRAH
1.    Usai membaca buku ini, saya berterima kasih kepada Allah yang memberikan bakat kepada hamba-hambanya supaya dapat bermanfaat menyampaikan ketakjuban kepada orang lain. Fiksyen yang baik dan berkesan menandakan akal yang ‘fully-optimized’ dan itu mencerminkan seorang insan yang memakai anugerah akal dengan baik. Menginspirasikan saya untuk menjadi penulis yang lebih baik untuk ummah.
2.    Keanehan-keanehan dalam buku ni tidak kurang ganjilnya dengan dunia kita. Saban hari kita dihidangkan dengan keganjilan norma dan sistem kepercayaan kita dicabar kerana itulah adat hamba mengaku beriman, pasti akan diuji (Al-Ankabut: 2).
3.    Pencarian Marquis pulak mengingatkan saya dengan konsep bahawa kita akan dikumpulkan dengan yang kita paling cintai (Bukhari: 6169, Muslim: 2640). Marquis mencintai kotnya, dan dengan dikumpulkan seluruh kekuatan dan fikiran, akhirnya dia berjaya menemukannya. Begitulah juga kita, apa yang kita cintai dan fokuskan yang menentukan apa yang akan kita temukan di akhirat kelak.

No comments: