.

.

Monday 21 May 2018

Cabaran Review Kedua - Mom and me and mom oleh Aniza Salim

Mom and me and mom by maya angelou

Awal cerita maya menceritakan ibunya- vivian baxter dilahirkan di kalangan berkulit hitam dan miskin. Atok maya angelou seorang agent imigrasi yang berjaya. Seorang yang lantang bersuara mempertahankan maruah bangsa dan masyarakat asli amerika. Keluarga ibunya pernah digelar "bad baxters" kerana keberanian keluarga dan sanggup melaksanakan apa saja, malah ganas dalam pergaduhan. Ibu bapa maya angelou berkahwin selepas bapa nya selamat kembali daripada perang dunia pertama. Ayah maya seorang askar. Perkahwinan mereka mendapat tentangan daripada "the baxters" dan mereka berpindah ke california.

Pada usia maya 3 tahun dan abangnya bailey 5 tahun, ibu bapa mereka berpisah dan mereka dihantar ke Arkansas tinggal bersama nenek sebelah ayah mereka. Maya menceritakan pernah dirogol ketika bercuti di st louis. Maya menceritakan dirinya dirogol dan keesokkannya orang yang merogolnya mati. Maya menjadi pasif dan takut menyatakan sesuatu kerana pada pendapatnya kerana dia bersuaralah lelaki itu mati. waktu ini maya berasa sangat takut, sampai beliau tidak boleh bercakap bertahun-tahun. Maya mengurung diri dan membaca buku sahaja untuk mengisi masa dan menghapuskan rasa takutnya.

Setelah meningkat remaja nenek maya menghantar maya kembali kepada ibunya. Disini la bermula kisah maya bersama ibunya.

Pada awalnya maya tidak dapat menerima kenapa ibunya tidak membesarkannya. Setelah abang nya Bailey datang ke california di situ baru dia faham kenapa ibunya meninggalkan mereka berdua kepada nenek mereka. 
Ibunya mempunyai bisnes judi bersama ayah tirinya. Dan mereka sering keluar kawasan. Maya pernah tinggal bersama ayahnya sekejap. Tetapi ibu tirinya menyerang dia dan tidak menyukai maya.

Semakin besar maya semakin terasa ingin mencintai. Dia mula berkenalan walaupun masih ada rasa takut dengan pengalaman beliau di rogol. Maya terjumpa dengan seseorang. Tanpa perasaan cinta dan mengenali lelaki itu maya membuat perhubungan badan sehingga mengandung. Dalam buku ini ibu nya sangat positif. Vivian tidak menyuruh mengugurkan. Tapi memberi semangat untuk maya. Maya mula keluar dan hidup sendiri menguruskan anaknya. 

Maya berkenalan dengan lelaki psiko bernama mark. Lelaki ini mendera maya dan hampir membunuh maya hanya kerana memikirkan maya curang dan menipunya.

Maya juga pernah berkahwin dengan lelaki berkulit putih. Perkahwinannya ini tidak dipersetujui oleh ibunya. Tapi ibunya tetap memberi sokongan dan mendengar apa pun luahan maya. Suami maya seorang pagan dan tidak beragama. Maya terpaksa menipu dan curi2 sembahyang di gereja. Akhirnya mereka bercerai. Saat ini guy anak maya sangat marah dan menyalah kan maya. 

Bagi meneruskan hidup, maya pernah bekerja  sebagai penari stripe dan sebagai tukang makeup artis. Dia tertekan kerana terpaksa berjauhan dengan guy  

Bailey junior abang maya mengalami ketagihan dadah yang teruk. Bailey dibuang kerja sebagai navy. Ibu maya meninggal kerana mengalami kanser paru2. 

 Pengorbanan dan bimbingan ibu si Maya, lady vivian pun banyak mempengaruhi hidup  maya sebagai seorang perempuan, isteri dan ibu. Boleh juga sebut maya jadi kuat sebab role model ibunyanya, si lady vivian.

Dengan latar belakang, zaman penindasan org kulit hitam, untuk ada business hotel bukan mudah..tapi mama dia adalah bukti perempuan kulit hitam yg teguh dan berketrampilan.

Dalam cerita ini terdapat satu pengajaran betapa sokongan seorang ibu membuatkan anak sangat kuat dan positif. Perjuangan bangsa kulit hitam menempah nama di persada dunia. Buku ini dibaca oleh barrack obama bekas presiden amerika syarikat.



No comments: