.

.

Sunday 27 November 2016

Cabaran 2 Buku Travelog - Menumpang Teduh Pohon Akasia; Somaliland Bukan Somalia dan Pelangi di Persia oleh Naziatul Azrin

Bahagian 1: Buku Travelog (Penulis Lelaki)
 
Menumpang Teduh Pohon Akasia; Somaliland Bukan Somalia. Boleh tahan panjang judulnya. Ini adalah buku travelog. Buku setebal 251 muka surat ini adalah terbitan Karya Bestari (grup Karangkraf) dengan penerbit bersama Grup Penjejak Tamadun Dunia (GPTD).

Buku ini menceritakan perjalanan dan pengalaman kembara penulis, Muhammad Suhail Bin Ahmad yang juga merupakan Pengerusi GPTD bersama rakannya, Akhmal. Suhail dan Akhmal berkunjung ke Somailand atas jemputan kenalan mereka di sana.

Rangka lawatan yang bertujuan menyelidik peluang perniagaan telah menemukan mereka dengan perkara-perkara unik dan menarik apatah lagi Somaliland bukanlah destinasi terkenal dalam sektor pelancongan. Ramai yang masih tidak tahu tentang negara ini. Tidak sedikit juga yang menganggap Somaliland dan Somalia sama sahaja. Maka sebab itulah tajuknya sedikit tegas untuk memberi beza kedua-dua negara ini - Somaliland, bukanlah Somalia.

Dalam buku ini, penulis ada memberi penerangan tentang perbezaan Somaliland dan Somalia dari segi sejarah, budaya etnik-etnik dan geopolitik. Selainnya, adalah pengalaman merentas gurun, menyertai acara-acara melibatkan warga tempatan, berkunjung ke lokasi tinggalan sejarah dan memahami budaya orang Somaliland dalam perniagaaan.

Antara perkara yang menarik perhatian saya adalah berkaitan transaksi orang Somaliland dalam segala urusan jual-beli. Di Somaliland, baik sekecil-kecil nilai sehingga ke sebesar-besarnya, semuanya adalah sistem bebas tunai. Pembayaran 100% menggunakan telefon bimbit. Walaupun untuk membeli air mineral. Kedai-kedai nomad juga menggunakan sistem ini. Sehinggakan orang-orang Somaliland merasa kekok apabila memegang wang tunai. ‘Ketinggalan zaman’ menurut mereka.

Penulis juga, selaku golongan generasi Y melahirkan kekaguman dengan akses telekomunikasi yang sangat baik di Somaliland. Bukan setakat baik. Cemerlang. Talian dengan gelombang 4G bar penuh walaupun di kawasan gurun. Di kawasan bandar apatah lagi.

Selain catatan dengan tulisan yang mudah, buku ini dipenuhi juga dengan gambar-gambar yang cantik. Oh ya, paling istimewa, buku ini adalah buku travelog interaktif pertama di Malaysia. Dalam buku ini, disediakan kod QR yang boleh diimbas dengan telefon pintar. Sambil membaca, kita juga boleh menonton terus video-video yang dirakam penulis ketika dalam kembaranya di Somaliland. Idea ini sungguh menarik! Memberi pengalaman membaca yang baharu dan meriangkan, lagi-lagi di zaman orang lebih gemarkan sesuatu dalam bentuk visual.

Melalui buku ini, saya tertarik satu perkara. Buku travelog juga melalui perkembangan teknologi. Daripada hanya catatan bertulis (dan pembaca terpaksa membayangkan sendiri keadaannya, kepada catatan yang dibantu dengan gambar (hitam putih dan kemudiannya berwarna). Kini, buku travelog punya kod QR dan kita boleh tonton video sekali. Mungkin selepas ini, akan muncul buku travelog yang menyediakan juga simulator bagi membolehkan pembaca merasa seolah-olah benar-benar berada di tempat-tempat dalam buku. Manalah tahu, kan?

Ataupun, buku yang ada ‘pintu ajaib’ dan pembaca boleh terus berkunjung ke sana. Hah, itu tentunya lebih bagus!
 


Bahagian 2: Buku Travelog (Penulis Perempuan)
 
Iran!

Di negara ini, dalam konteks sebahagian masyarakat yang gemar melakukan ‘kerja-kerja’ Tuhan ini, menyebut tentang Iran ini tidak dapat dilakukan di hadapan sebarang orang. Memang ada sesetengah orang seperti pantang betul telingan mereka mendengar nama negara Iran. Apatah lagi untuk membuka cerita tentang impian berkunjung ke Iran. Lebih baik jangan.

Apakah yang ada Iran sehingga kedengaran menakutkan?
Atau, apakah ketakutan tentang Iran adalah kerana tidak tahu apa-apa tentang Iran?
Mengapakah harus Iran ditakuti dan, mengapa dengan Iran itu, kita tidak boleh menjadi lebih berani?

Pelangi di Persia adalah tulisan travelog yang indah. Indah bagai warna-warni pelangi. Penulis buku ini, Dina Y. Sulaeman mencoretkan pengalaman kembaranya ketika bermastautin lapan tahun di Iran. Buku setebal 296 muka surat ini dibahagi kepada beberapa bahagian dan ada juga satu slot catatan kembaran oleh suaminya, Otong Sulaeman.

Eksotik. Iran adalah tempat yang eksotik. Penuh dengan tinggalan sejarah tamadun yang ulung. Kesan-kesan peradaban lama kebanyakannya masih berada dalam keadaan yang baik. Bahkan, terdapat beberapa perkampungan yang warganya kekal dengan budaya yang diamalkan sejak ribuan tahun yang lalu! Oh, saya secara peribadi merasa maklumat yang diperoleh daripada buku ini terlalu mengiurkan. Itu belum lagi cerita tentang keindahan pemandangan yang bertukar-tukar mengikut musim.

Memandangkan penulis yang berasal dari Indonesia ini bermastautin di Iran, dan fasih pula berbahasa Parsi dan Arab adalah tidak hairan jika penulis benar-benar dapat menghayati sepenuhnya budaya masyarakat tempatan termasuklah hal-hal kembaranya. Kita sebagai pembaca, menerima tempias daripada penghayatannya.

Bahasa Inggeris hampir tidak digunakan di Iran jadi, menurut pemandu pelancong di Iran, adalah sangat sayang sekali sekiranya pengunjung dari negara luar datang tanpa dapat mengetahui maklumat tentang tempat-tempat yang dikunjungi sepenuhnya. Masalah komunikasi. Sekadar dapat melihat sahaja. Sedangkan setiap satu yang ditemui di Iran ada sahaja kisah yang menarik.

Selaku golongan Sunni, tidak dapat tidak, hal-hal berkaitan kehidupan, fahaman dan budaya golongan Syiah di Iran tentulah akan menjadi persoalan. Penulis menceritakan pengalamannya berdepan perbezaan fahaman ini dengan baik sekali – tanpa sebarang prejudis. Lapan tahun lamanya, penulis dan keluarganya baik-baik saja tinggal di sana.

Saya kira, latar belakang penulis di bahagian biodata memainkan peranan penting dalam hal ini. Penulis, memang punya jati diri yang teguh – kebiasaan yang kita selalu dapati daripada warga Indonesia. Ilmu pengetahuannya bukan alang-alang. Ini menjadikan penulis mudah berlapang dada dengan perbezaan fahaman. Paling saya kagum, walaupun fasih berbahasa Arab dan Parsi dan tinggal lama di Iran, penulis masih berupaya menulis dalam bahasa Indonesia dengan sangat baik.

Saya secara peribadi berpendapat, inilah kepentingan kekuatan ilmu dan jati diri. Faktor-faktor ini membuat kita lebih faham kedudukan sesetengah perkara, menghayati isu dan persoalan mengikut konteks dan membuat kita mampu berdiri dengan lebih berani.

Maka sekiranya ada dalam hati kita perasaan takutkan Iran, cuba tanyakan diri sendiri – sebenarnya yang kita takutkan itu apa? Kalau takutkan fahaman Syiah sekalipun, kenapa? Dan sekali lagi, jika Syiah itu menakutkan, mengapa kita tidak boleh menjadi lebih berani daripada Syiah?


Oleh itu, untuk mengenalpasti ketakutan terhadap Syiah ini (agar tidak terikut-ikut sentimen oleh golongan berkepentingan), suka saya cadangkan kalian untuk membaca Pelangi di Persia – dan berkenalan dengan Iran.

No comments: