.

.

Sunday 20 November 2016

CABARAN KEDUA DAN KETIGA - Cahaya di atas Cahaya Oki Setiana Dewi oleh Asmidar Alias


Cabaran 32 Buku 2016 (Buku ke #17, cabaran ke 2,3 – Penulis Perempuan luar negara dan cabaran Travelog yang ditulis oleh penulis perempuan)



Saya mengambil masa untuk menghabiskan catatan perjalanan spiritual Oki Setiana Dewi. Pada mulanya untuk cabaran ke 2 (atau 3), membaca buku tulisan dari penulis wanita luar negara. Kemudian mendapat cabaran membaca travelog dari penulis wanita. Saya kira rezeki saya, boleh dihimpunkan dua cabaran untuk satu buku. 

Oki Setiana Dewi adalah figur terkenal di Indonesia, seorang pelakon yang membintangi filem Ketika Cinta Bertasbih. Menulis buku Cahaya di Atas Cahaya, sebuah travelog pengembaraannya ke Makkah untuk melaksanakan ibadah Umrah dan kemudian berkesempatan belajar di kampus Ummul Qura.

Oki menulis dan berbicara dengan hatinya. Menuliskan setiap langkah perjalanan yang magis (dari pandangan saya). Pada mulanya tidak mempunyai mahram (waris lelaki) yang boleh menemannya Oki dan Ibunya ke Makkah. Kemudian memohon pertolongan Uwak Bandi, seorang tetangga yang mengasuh Oki ketika kecil. Hasrat Oki dan Ibu ke Makkah, akhirnya memberi peluang emas kepada Uwak Bandi yang tidak pernah menjejak kaki ke Makkah tetapi selalu menyimpan impian ke sana. 

Oki menulis tentang Cahaya dalam satu fragmen di buku ini seperti ini, 

Di Makkah, burung-burung cahaya beterbangan di atas Ka’bah, mengiringi ribuan manusia berthawaf sepanjang waktu, yang tiap kicauannya adalah tasbih dan tiap kepakan sayapnya adalah tauhid. Di sinilah cahaya Allah menaunginya. Ada Cahaya di Atas Cahaya.

Selain dari cerita perjalanan umrah dan bagaimana belajar Bahasa Arab di Ummul Qura, dalam buku ini juga diceritakan tentang beberapa pengalaman rakan-rakan Oki sebagai seorang wanita. Antaranya kisah Azizah, seorang wanita yang terpersona dengan cinta dari lelaki yang tampan dan romantis. Sehingga dijodohkan berkahwin tetapi tidak lama kemudian bercerai.

Azizah berpesan kepada Oki, “Pedih Ki. Makanya jangan menikah tanpa restu orangtuamu. Tidak akan berkah. Sekarang cinta abadiku hanya untuk-Nya. Aku mencintai anakku karenaNya…dan aku mencintai suamiku nanti pun…untuk-Nya.”

Buku ini ditulis dengan Bahasa yang indah. Sekiranya masih belum ke Makkah dan Madinah, buku ini melukiskan pengembaraan yang terperinci. Sekiranya sudah pernah ziarah, akan mengembalikan kenangan-kenangan beribadah dan kemanisan berada di rumah Allah.

Saya menyalin doa di hujung buku,

Ya Allah,
Karuniakanlah cahaya dalam hatiku,
Cahaya dalam pendengaranku
Cahaya dalam penglihatanku
Cahaya dalam ucapan lisanku
Cahaya pada sisi kananku
Cahaya pada sisi atasku
Cahaya pada diri dan keperibadianku

Dan perbesarlah karuna cahaya-cahaya itu bagiku….

No comments: