.

.

Sunday 31 December 2017

Cabaran 24 Jam - Pakar oleh Najwa Hanis

Cabaran kali ini kena membaca buku yang lebih daripada 151 muka surat dalam masa 24 jam! Berjayakah saya?

Sudah tentulah! Saya telah memilih Pakar oleh Nadia Khan. Buku yang saya pilih mempunyai 209 halaman. Tolak kata pengantar dan sebagainya tinggal lah 203 halaman. Laporannya, saya mula baca jam 1 petang 7 November 2017 dan tamat bacaan pada 6 petang hari yang sama. Wah kagum juga saya dengan diri sendiri. 203 muka surat dapat dihabiskan dalam masa 5 jam.
Okey mari kita calculate. Sehari ada 24 jam. Tolak masa tidur 8 jam tinggal 16 jam. Bergantung juga kepada pekerjaan anda. Student atau bekerja, masing-masing ada kekangan masa. 16 jam berbaki tadi ditolak dengan kesibukan mungkin hanya tinggal beberapa jam. Dan saya ialah wanita bekerjaya. Apakah strategi saya?
Pertama, saya tidak memilih buku yang terlalu tebal. Ini yang membuatkan saya dapat menamatkan bacaan dalam sehari. Kalau saya memilih buku sehingga 400 muka surat, ya tidak mustahil untuk habiskan dalam sehari tetapi untuk saya, saya mungkin saya akan mengambil masa 2 hari untuk menghabiskannya.
Kedua, buku yang saya pilih ialah dalam bahasa melayu iaitu bahasa pertuturan utama saya. Malah ianya bahasa melayu yang sangat mudah difahami. Oleh sebab itulah, penghadaman dalam pembacaan menjadi laju. Kalau bahasa inggeris mungkin lambat sedikit bacaan saya. Kalau bahasa german tak habis-habis agaknya bacaan saya.
Ketiga, kebetulan buku yang saya pilih ceritanya menarik dan tidak bosan. Saya tidak rasa ingin tutup buku dan pergi tidur langsung. Tetapi saya juga tidak membaca secara terburu-buru. Saya membaca buku ini in one sitting.
Keempat, font buku tersebut senang dibaca. Saiz font tidak terlalu kecil dan tidak terlalu besar serta spacingnya tidak terlalu rapat.
Point ketiga dan keempat juga adalah faktor penting bagi saya menghabiskan sesebuah buku dalam masa sehari.
Kelima, saya membaca dengan mata. Bukan dengan suara atau miming. Saya rasa ini adalah cara membaca yang boleh membuatkan bacaan menjadi pantas. Jangan voice over setiap satu perkataan. Ia akan melambatkan bacaan.
Keenam, memandangkan saya bukanlah suri rumah, saya selitkan membaca dalam waktu bekerja. 2 in 1 kata orang. Sambil buat kerja sambil membaca. Kebetulan pada hari tersebut kerja saya tidaklah banyak. Sekiranya banyak, bacaan mungkin memakan masa lebih lama.
Itu sahaja strategi saya untuk dalam cabaran ini.
Bagi mengulas sedikit sebanyak tentang buku yang saya baca, Pakar menampilkan dua novella: Agensi Curi Jodoh dan Pakar Sakit Hati. Dua-dua novella ini sangat mencuit hati. Jujurnya saya tiada masalah dengan kedua-dua novella. Cuma, novella kedua mengetengahkan isu yang agak sensitif iaitu tentang mental illness. Saya dapat rasakan humour dalam novella kedua. Namun bagi sesetengah pembaca, mereka mungking menganggap isu begini bukanlah isu yang boleh dijadikan bahan gurauan.
Kesuluruhannya, seperti biasa Nadia Khan tidak pernah mengecewakan dalam mencipta plot twist pada watak-watak. Selain itu, ending juga dipusing dengan twist yang kurang dijangka terutama dalam novella kedua. Novella ceritanya tidaklah sepanjang novel walaupun ia lebih panjang daripada cerpen tetapi ceritanya padat. Pada saya ada yang kurang mantap dari segi character development. Maka, saya lebih prefer beliau menghasilkan novel kerana kebolehan beliau dalam menghidupkan watak-watak akan lebih meninggalkan kesan mendalam terhadap pembaca.

No comments: