.

.

Sunday 31 December 2017

Cabaran 24 Jam - Hikayat Faridah Hanom (1964) oleh Nik Farez





Untuk cabaran bacaan 24 jam, saya memilih Hikayat Faridah Hanom untuk memenuhi cabaran tersebut. Hikayat Faridah Hanom adalah novel hasil karya Syed Syeikh al-Hadi pada tahun 1925. Novel yang dianggap sebagai novel pertama dalam sejarah novel di Malaysia ini menceritakan tentang seorang gadis remaja yang bernama Faridah Hanom. Beliau merupakan seorang anak bangsawan yang telah jatuh cinta kepada seorang pemuda bernama Shafiq Affandi. Penggunaan ‘bahasa’  hikayat mengindahkan lagi perjalanan percintaan antara kedua-duanya. Percintaan yang diketengahkan oleh Syed Syeikh Al Hadi menerusi watak Faridah Hanom dan Shafiq Affandi merupakan satu tema yang baru pada masa itu kerana percintaan suka-sama-suka bukan merupakan norma masyarakat pada ketika itu. Namun atas kebijaksanaan penulis, keadaan dan pemikiran masyarakat ketika itu turut ditonjolkan dan terserlah apabila Faridah Hanom telah dipaksa kahwin dengan sepupunya sendiri iaitu,  Baharuddin Affandi.  Baharuddin Affandi pula digambarkan sebagai seorang yang panas baran, dan pemabuk. Ini secara tidak langsung telah memperlihatkan perbezaan percintaan secara paksa dan sebaliknya. Namun perjuangan percintan antara Faridah Hanom dan Shafiq Affandi dapat disnyalakan juga setelah mereka menghadapi dugaan, ujian dan rintangan masing-masing sebelum bersatu sebagai suami dan isteri.

Selain daripada mengisahkan percintaan, novel ini turut mengangkat persoalan perjuangan wanita dalam masyarakat. Persoalan ini ditonjolkan oleh Faridah Hanom yang menentang pemikiran masyarakat bahawa wanita hanya layak berada di ceruk-ceruk dapur, dan wanita sepatutnya menerima pendidikan sama sahaja seperti kaum lelaki. Faridah Hanom selaku wanita Mesir menentang budaya patriarki yang menebal dalam masyarakatnya dengan memperjuangkan dan mepertahankan kesetaraan hak untuk mendapat pendidikan. Penuis turut menjadikan watak Faridah Hanom sebagai seorang wanita yang bijak dan berpendidikan. Beliau juga menjadi perlambangan bagi wanita- wanita yang mengalami kesusahan dalam penuntutan perceraian. Tragedi yang dialami oleh Faridah Hanom juga telah membuka mata masyarakat terutamanya ibu bapa yang mengahwinkan anak-anak supaya mendapat persetujuan anak-nak terlebih dahulu sebelum meneruskan perkahwinan dan penyatuan dua insan itu.

Secara keseluruhannya, novel ini merupakan novel yang baik dan membuka mata masyarakat terutamanya dalam hal yang melibatkan munakahat walaupun pada perigkat awal novel banyak menceritakan tentang manis-manis percintaan antara Faridah Hanom dan Shafiq Affandi. Syed Syeikh Al Hadi secara tidak langsung turut membuktikan perjuangan Kaum Muda yag diwakilinya dalam memperjuangkan hak pendidikan kepada anak-anak remaja tanpa mengira umur. Penulis juga saya anggap seorang yang berani dan berjiwa besar kerana sanggup untuk menghasilkan sebuah karya yang menentang norma dan budaya masyarakat pada ketika itu.

Dari sudut pembacaan,saya memiih genre ‘Hikayat” sebagai cabaran kerana secara personalnya ia merupakan antara genre yang paling sukar untuk dibaca dan dihabiskan disebabkan oleh penggunaan dan lenggok laras bahasanya. Dengan tempoh masa yang diberikan dan ketebalan novel ini, saya berasa teragak-agak untuk menghabiskan bacaan pada mulanya namun akhirnya berjaya diselsaikan juga. Tips bacaan pantas untuk buku-buku Hikayat yang diimplementasikan dan berkesan pada saya sepanjang pembacaan adalah dengan membaca secara kuat iaitu, dengan menggerakkan bibir dan mendengar suara sendiri sepanjang tempoh pembacaan. Sememangnya cara bacaan ini agak menganggu pada awalnya, namun dalam masa yang sama dapat mengelakkan dari rasa mengantuk dan bosan terutamanya dalam bacaan buku Hikayat. Seterusnya, meletakkan sasaran untuk tiap kali bacaan. Misalnya, 50 page untuk setiap kali bacaan, selagi belum mencapai sasaran selagi itulah bacaan perlu diteruskan. Kesimpulannya, cabaran ini sememangnya mencungkil kemampuan diri sendiri dan novel Hikayat Faridah Hanom sememangnya novel yang dihasilkan dari masyarakat untuk masyarakat.

No comments: