.

.

Sunday 31 December 2017

Cabaran 24 Jam - What I Wish I knew When I was 20 oleh Shafiqah Athirah

What I Wish I knew When I was 20 ( Tina Seelig), 195 m/s
Mula : 24/11/2017 – 25/11/2017 (3 pm ke 3 pm)


Reviu yang tertangguh. Huhu. Buku What I Wish I Knew When I Was 20 ni ialah buku yang saya dapatkan untuk cabaran terakhir. Masa tu tengah jalan-jalan KL Sentral dan saja pusing kedai buku untuk cari buku yang menarik. Kemudian, saya ternampak buku ni, A Crash Course on Making Your Place in the World. Apa lagi, terus baca di situ. Disebabkan buku ni tajuk dia catchy. Jadi konfiden sikit untuk habiskan. Ada beberapa cara yang saya buat untuk habiskan buku ni. Ok, pertama sekali saya tahu kelemahan saya ni payah nak habiskan baca buku sebab bertukar-tukar tempat. Maksudnya, kalau pergi ke perpustakaan ke kedai buku ok je baca buku banyak sebab boleh concentrate. Tapi kalau kat rumah astaghfirullah, banyak distraction, rasa nak pergi buka tv lah, nak pergi tengok youtube cari video kucing la, haa maksudnya banyaklah yang rasa tak kena.

Jadi satu cara nak counter benda ni ialah lepak kat kedai buku. Dan lepas tu, bila dah sampai kat kedai, tengok apa-apa buku yang menarik perhatian pastu berdiri la kat situ takde orang kacau. Phone kena silent, dan pergi kedai tu sorang-sorang. Dan buku yang saya pilih ialah buku What I wish I Knew When I was 20 ni, sebab memang tengah cari guideline camtu. Haha. Orang mat salleh kata mid-life crisis, dia perlukan guideline. Jadi sebagai seorang yang berumur 20-an, haruslah ambil iktibar ni. Disebabkan syarat dia kena ambil buku lebih 151 tak termasuk pengantar dan sebagainya, jadi saya pilih yang nipis, atas sikit pada syarat yang dikemukakan. Sebab saya tahu kalau baca buku tebal for sure tertangguh-tangguh tak habiskan.

Buku ni pula, saya baca skimming kebanyakannya, bila ada point penting baru saya berhenti pilih. Contoh buku ni kan, banyak bab dia. Jadi bab depan dan belakang tu memang saya baca betul, tapi bab tengah tu imbas lalu je, Cuma kalau ada bab yang menarik perhatian, contoh dalam buku ni ada tengah-tengah tu, bab 6. No Way Engineering is for Girls, yang tu saya fokus. Kira, bab yang relate dengan saya jela yang saya fokuskan. Kalau bab lain tu baca sekali lalu.

Dan sebenarnya, saya duduk dalam 2 jam je kat kedai tu, tapi disebabkan dari kedai tu ke rumah sewa lalu lebih kurang 6 LRT, sempatlah saya habiskan dalam ¾ buku. Esoknya, masa tunggu bas nak pergi kerja sambung baca buku ni sampai habis. Jadi dapatlah habiskan dalam masa 24 jam. Buku tu menarik, jadi tak ada masalah untuk habiskan dengan cepat.

Ok, sebelum saya ulang balik teknik yang digunakan, meh saya ceritakan pasal buku ni. Buku ni ditulis oleh Tina Seelig, seorang pensyarah yang ada pHD dalam neurosains daripada Universiti Stanford. Dia ni pengarah Eksekutif kat satu pusat keusahawanan kat fakulti kejuruteraan kat Stanford. Buku ni diterbitkan pada tahun 2009, khas untuk anak dia Josh (yang umur 20). Secara amnya buku ni bagi panduan kat anak muda, yang ok untuk berbuat kesalahan, dan kadang-kadang kan, dalam kelas masa belajar kita ada assignment. Dalam assignment tu kan, ada yang kita diberi bahan yang terhad, dalam tempoh 2 hari contohnya kita kena achieve benda yang besar guna bahan yang terhad tu. Limited time span. Banyak daripada kita yang rasa benda tu hanya applicable dalam kelas je padahal hari-hari kita alami benda tu kot.

Banyak usahawan yang berjaya guna idea daripada masalah, sumber yang terhad dan berjaya come out dengan sesuatu yang berbeza. Lebih kurang camtulah, dan banyak dia selitkan case studies dan pengalaman sendiri masa muda. Buku ni memang bacaan yang bagus dan memotivasikan. Pasal ada usahawan di Silicon Valley yang datang dari Korea, susah sampai makan kobis tapi dengan ketabahan tu dia berjaya sampai boleh jadi partner syarikat besar. Kata kunci dia, percaya dengan kebolehan diri. Anda boleh! Tetiba.

Ok, baiklah, saya ulang balik teknik yang digunakan
1.       Pergi tempat sunyi/ tempat banyak buku (kedai buku)

2.       Pilih buku best dan tak tebal sangat

3.       Masa free tunggu train ke bas boleh baca buku sepanjang perjalanan (travel time dan transport yang selesa)

4.       Skip 2 3 muka surat yang rasa tak best sangat – baca sekali lalu je

5.       Biar habis dulu 1 buku kalau pun nak ulang baca (sebab saya ada tendency untuk baca separuh, lepas tu ulang balik muka surat belakang sebab tersentuh dengan ayat tu)

6.       Set time frame (macam ni sebab cabaran -.-‘)

Rasanya tu kot, tapi next time saya kena belajar cara tak bertangguh buat reviu pula huhu. Terima kasih!

No comments: