.

.

Tuesday 9 October 2018

Cabaran Review Keempat - Cantik Itu Luka oleh Ummi Habibah



Tajuk : Cantik Itu Luka
Penulis : Eka Kurniawan
Ulasan : Ummi Abibah


Di akhir masa kolonial, seorang perempuan dipaksa menjadi pelacur. Kehidupan itu terus dijalaninya hingga ia memiliki tiga anak gadis yang kesemuanya cantik. Ketika mengandung anaknya yang keempat, ia berharap anak itu akan lahir buruk rupa. Itulah yang terjadi, meskipun secara ironik ia memberinya nama si Cantik.

Lewat novel ini, Eka mengisahkan nasib anak-anak manusia dalam gelombang sejarah bangsa. Manusia-manusia yang telah menjadi korban kekuasaan dan ‘kutukan karma’. Lebih dari itu, lewat tokoh-tokohnya, Eka juga mendedahkan absurditas kecantikan yang bertengger di wajah perempuan. Kisah seorang perempuan cantik keturunan Belanda bernama Dewi Ayu yang menjadi korban kekejaman perang dan perebutan kekuasaan.

Eka bercerita menerusi teknik imbas kembali di mana bermulanya penceritaan apabila Dewi Ayu bangkit dari kubur. Lalu membawa pembaca mengimbas kembali peristiwa di zaman kolonial hingga pasca kemerdekaan. Menggabungkan politik, falsafah, sejarah, mistik dan erotis dalam sebuah naskah setebal 480 mukasurat. 

Gabungan fiksi dan realiti sekitar zaman kolonial yang menggabungkan penceritaan 5 keturunan Dewi Ayu. Terlalu banyak watak-watak baru yang dikembangkan, hampir separuh halaman buku hanya memperkenalkan watak-watak penting dalam naskah ini. Namun penulisan Eka mampu membuatkan pembaca terikat untuk terus meneruskan pembacaan. 

Eka menulis dengan gaya sastera klasik 
, namun ada beberapa imiginasi seksual yang terlampau di garap dalam naskah ini dan tidak sesuai dibaca semua peringkat umur. Walau bagaimana pun Eka berjaya membuat pembaca percaya, tidak semua cantik itu bahagia. Cantik itu luka.

No comments: