.

.

Tuesday 9 October 2018

Cabaran Review Keempat - Lasykar Pelangi oleh Azira Salim



Ulasan Buku Keempat Cabaran Buku Jalanan TITI
Tema: Novel dari Negara Seberang
Tajuk novel: Laskar Pelangi, Andrea Hirata
Mukasurat: 529
Cetakan: Mac 2016, Penerbit: Bentang, Indonesia


Novel Laskar Pelangi ini didedikasikan oleh penulis kepada kenangan beliau semasa belajar di SD Muhammadiyah, berlatarbelakangkan Pulau Belitong yang terletak di Sumatra, juga dikenali sebagai Pulau Timah, saking kayanya dengan hasil bumi terutamanya timah dan flora fauna yang memesonakan. Watak- watak utama yang terlibat terdiri daripada dua orang guru sekolah Bu Muslimah Hafsari (guru wanita satu-satunya yang mengajar dengan tekun, gigih dan semangat berapi walaupun dengan gaji hanya 15kilo beras setiap bulan, ayahnya pelopor sekolah Muhammadiyah di Belitong), Bapak Harfan Effendy Noor (kepala sekolah,merangkap paman Bu Mus), serta anak-anak sekolah kampung yang miskin yang nantinya membentuk laskar pelangi(gelar yang diraih dan diberikan oleh Bu Mus kepada mereka,kerana kegemaran mereka yang suka memerhatikan pelangi di bawah tempat mereka selalu bersidang, pohon Filicium): Aku(Ikal), Lintang( anak miskin, ayahnya nelayan tetapi genius, mandiri, tinggalnya di pesisir laut, puluhan kilometer dari sekolah, gigih mendapatkan pendidikan tanpa lelah berkayuh basikal puluhan kilometer setiap hari ke sekolah), Trapani, Mahar, Kucai, Sahara, Samson, A.Kiong, Syahdan dan Harun.

 Cerita pertualangan Ikal dan teman Laskar Pelangi sangat mengasyikkan, kerana tema kemiskinan tidak mengekang hak asasi manusia untuk mendapatkan pendidikan diangkat dengan sangat berani dan mengesankan bahawa hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Sungguhpun kebanyakan ibu bapa anak-anak ini adalah hanya buruh kilang timah, nelayan, petani, kuli kopra dan gudang beras, walaupun dengan berat hati untuk melepaskan anak-anak ke sekolah kerana anak-anak ini sepatutnya boleh membantu mencari pendapatan buat keluarga, tetapi atas dasar kesedaran bahawa pendidikan boleh membantu mereka keluar dari kemiskinan, mereka berteguh hati untuk menyekolahkan anak-anak mereka.

SD dan SMP Muhammadiyah sekolah Islam melarat, ibarat gedung kopra,menerima sepuluh orang pelajar ini dengan besar hati malah tidak mengenakan sebarang yuran sekolah, saking miskinnya sekolah ini,ia tak pernah dikunjungi pejabat, atap bocornya, berdinding papan, berlantaikan tanah, satu saat bila musim hujan turun, anak-anak protes kerana basah kuyup. Namun, Bu Mus dengan tenang menunjukkan gambar ruangan sempit, dikelilingi tembok tebal yang suram, gelap dan angker dan menceritakan bahawa disitulah sel penjara tempat Pak Karno menjalani hukuman di Bandung, dan di situlah beliau setiap hari belajar dan membaca buku dan beliau adalah salah satu orang tercerdas yang dimiliki bangsa ini. Saat itu, laskar pelangi sudah tidak protes malah semangat belajar meruap-ruap dan sehari pun tak pernah bolos ke sekolah.

Membaca pertualangan Laskar Pelangi mengembalikan begitu banyak nostalgia zaman kanak-kanak kepada saya. Terutamanya permainan yang dimainkan oleh Ikal dan teman-temannya, kerana musim ini gajet belum wujud. Daya kreativiti tingkat tinggi dan imaginasi diperlukan untuk menghiburkan diri dan mengisi masa lapang zaman indah kanak-kanak.Maka permainan main upih pinang di musim hujan, lawan biji getah, bermain sepak bola, membuat candi dari pasir, berenang di lumpur, memanjat gunung dan berteriak keras-keras tak keruan kepada hujan, langit dan halilintar seperti orang lupa diri. Hanya yang pernah melalui zaman ini,dapat mengetahui betapa menggembirakan hati walaupun hanya sekonyol bermain di sekeliling kampung. Ah, indahnya apabila dikenang semula!

Persahabatan Laskar Pelangi diuji lebih hebat lagi apabila sekolah mereka perlu bertanding melawan sekolah PN Timah swasta yang kaya di pertandingan perbarisan karnival sempena Hari Kebangsaan 17 Ogos dan pertandingan uji kecerdasan antara sekolah yang benar-benar menyentuh perasaan, apabila Mahar dengan daya kreativiti dan seni yang sukar dikalahkan, menyusun koreograf tarian dan kehidupan suku Afrika telah mengangkat nama sekolahnya sebagai juara setelah puluhan tahun pretasi dan nama sekolah mereka malap dan merudum. Lintang juga tidak kalah bersinar seperti bintang (maksud namanya dalam bahasa Jawa) dalam adu kecerdasan, dimana otaknya yang sungguhan genius terus-terusan menjawab soalan yang rata-rata sukar sehinggakan terjadi perdebatan hebat antara dirinya dan guru fizik terkemuka dari sekolah swasta. Lintang dan Mahar mengajar temannya bahawa semua orang mesti mempunyai impian dan cita-cita untuk menaklukkan kehidupan.

Semasa menikmati cerita Laskar Pelangi, saya tidak dapat tidak teringat akan karya anak tempatan yang bertajuk Kunang Pesisir Morten,oleh Raiha Bahaudin, yang juga menampilkan tema senada dengan Laskar Pelangi. Watak Dhiya, perempuan comot sembilan tahun dengan rambut gerbang, seorang pemikir visual yang genius disertai dengan Adi dan Limnya, sahabat karibnya, menelusuri pengembaraan asyik ke ceruk Kota Melaka dan menjejaki lukisan Monet dan menumpaskan pencuri berkaki ghaib, kedua-dua cerita mengangkat latar belakang pendidikan di kalangan rakyat miskin dan juga kemanisan dunia persahabatan di zaman kecil di samping pelbagai isu sosial berlatar belakangkan tahun 1970an yang masih relevan untuk renungan masyarakat kita pada hari ini.

No comments: