Penulis: Andi Yudha
Cabaran kedua yang diberikan oleh penganjur untuk 32
cabaran buku kali ini ialah ulasan kepada buku yang diminati oleh ahli keluarga
kita. Bagi aku, cabaran ini tinggal untuk memilih orangnya sahaja, kerana
rata-rata ahli keluarga aku memang suka membaca buku. Jadi, untuk mendapatkan
buku dalam masa yang cepat sebelum aku memulakan bacaan, aku memilih kakakku
untuk memcadangkan buku kegemarannya kerana lokasi rumahnya yang dekat dengan
kampusku.
Pilihan buku kesukaannya adalah buku genre keibubapaan,
iaitu buku terjemahan Indonesia yang bertajuk Creative Parenting Today, karya
penulis Indonesia Andi Yudha. Minat dan cinta penulis pada dunia kanak-kanak
dan hal kreativiti anak-anak mendorong beliau untuk aktif menganjurkan seminar,
bengkel, talkshow dan sebagainya untuk berkongsi kepada masyarakat
tentang ilmu keibubapaan. Beliau juga adalah pensyarah kreativiti, komik dan
pembelajaran serta penulis kepada beberapa buku lain. Jadi, tidak hairanlah isi
penulisan buku ini sangat mantap dan padat, penuh dengan bimbingan tip tip
praktikal. Apa yang aku sangat suka adalah, buku ini tidak hanya berteori
semata-mata. Mendalam, tidak hanya pada permukaan. Begitu jugalah dengan
kakakku. Banyak mukasurat buku ini ditanda, tanda bahagian penting untuk
dipraktik kepada anak-anaknya.
Buku ini memulakan pengisian bukunya dengan menjelaskan maksud kreatif itu sendiri supaya pembaca jelas akan hala tuju mesej yang ingin disampaikan oleh penulis kerana kita boleh saja mempunyai pentafsiran berbeza-beza. Buku ini juga merangkumi tajuk mengapa ibu bapa perlu kreatif, dasar dasar mendidik anak, mengenal dunia anak, perangsang karakter positif dan kreativiti anak, cara melatih diri untuk berfikir kreatif, pengalaman dan tip-tip praktikal komunikasi yang menyeronokkan dengan anak. Tajuknya pula iaitu ‘Creative Parenting Today’ sangat menarik kerana tajuk ini jelas merujuk kepada cara kreatif membimbing anak anak pada zaman terkini, terus mengangkat kerelevanan buku ini pada tahap masa sekarang.
Seiring dengan masa dan teknologi, anak-anak kita kita
juga membesar dengan cara yang agak berbeza berbanding dengan kita, impak
daripada kehadiran gajet dan sebagainya. Tidak sama dengan zaman dahulu baik
daripada segi persekitaran, rancangan televisyen, cara bermain, cara
pembelajaran dan sebagainya. Ibu bapa tidak boleh terikat dengan cara mereka
belajar dahulu dan memaksa anak-anak mereka juga membesar sama seperti mereka
membesar. Di sinilah ibubapa perlu kreatif. Mereka tidak boleh bergantung
kepada memori mereka untuk membesarkan serta mendidik anak-anak tetapi
mengambil pendekatan yang sesuai dengan zaman anak-anak.
Buku ini tampak nipis tetapi berjaya mengalahkan
sangka-sangka yang mempersoalkan tentang kualiti dan isinya. Turut dijelaskan,
‘parenting’ serbenarnya bermula daripada saat kita memilih pasangan kita kerana
pasangan kita secara tidak langsung atau secara langsung akan membentuk
peribadi anak-anak. Seterusnya, pendidikan awal untuk anak-anak bermula ketika
bayi itu di dalam kandungan ibunya. Di dalam buku ini, bayangkanlah,
berinteraksi dengan janin pun dideksripsikan secara terperinci, tentang
cara-cara, bagaimana dan kenapa pentingnya interaksi janin dengan ibubapanya,
baik dari segi teknik sentuhan, muzik atau cerita. Malah, cadangan cadangan
setiap langkah turut disertakan, bukan hanya sekadar penyataan ayat, tetapi
dengan bimbingan terperinci. Sangat sesuai untuk ibu bapa muda dan ibu bapa
kali pertama.
Contoh lain adalah memilih alat permainan untuk anak. Aku
pun baru sahaja tahu rupa-rupanya terdapat kod untuk alat permainan elektronik
seperti EC (early childhood, KA (kids to adult), T (teen) , M (mature) , A
(adult) agar mudah kita membelikan alat permainan anak-anak yang sesuai dengan
fasa umur mereka. Aku pernah mengajar dan menjaga kanak-kanak di tadika
Montessori dan aku tahu betapa susahnya mengawal mereka kerana fokus
kanak-kanak ini sangat pendek. Jadi, buku ini sangat berguna untuk kita
memahami dunia kanak-kanak seterusnya memudahkan kita menjaga, mendekati dan
mengajar mereka dengan nilai-nilai yang baik.
Aku tertarik dengan petikan kata-kata ulama Imam
Ghazali di dalam buku ini tentang bermain, iaitu “anak kecil perlu
diberikan kesempatan untuk bermain. sekiranya mereka dilarang bermain dan
disuruh belajar sahaja, itu akan mematikan hati, mengurangkan kecerdasan dan
menyebabkan mereka bosan dengan kehidupan. akibatnya, mereka akan selalu
mencari alasan bagi menjauhkan diri daripada keadaan yang rumit dan sulit”.
Betapa bermain adalah satu pekerjaan yang serius untuk kanak-kanak! Ini
adalah fakta, kerana ia disokong oleh kajian saintis iaitu otak
kanak-kanak yang jarang bermain didapati adalah 30% lebih kecil berbanding otak
anak-anak normal yang sebaya dengannya. Bermain sangat membantu sistem motor
kasar dan halus, konsentrasi, kosakata dan tatabahasa serta dapat melatih
pengurusan diri, kesabaran, imaginasi kanak-kanak.
Walaubagaimanapun, permainan elektronik contohnya, perlulah dikawal kerana terdapat kesan positif dan negatif kepada anak-anak. Contohnya, kesan positif yang didapati pada kanak-kanak ialah pada hal koordinasi, konsentrasi, tindak balas, kecekapan tangan, kecerdasan otak logik dan matematik mereka. Pada sisi negatif pula, bermain permainan elektronik secara berlebihan dapat mengganggu aktiviti sosial dan fizikal anak-anak. Di sinilah peranan ibu bapa dalam memantau anak-anak mereka bermain, dalam masa yang sama, belajar melalui permainan tersebut.
Pendidikan untuk kanak-kanak pula, disesuaikan dengan perkembangan anak-anak, kerana perkembangan anak-anak daripada sudut fizikal, motorik, kognitif dan psikologi juga adalah berperingkat. Di dalam buku ini, penulis menerangkan cara-cara kita mendidik anak-anak yang menitikberatkan setiap sudut fizikal, motorik, kognitif dan psikologi yang sesuai pada setiap fasa umur mereka. Tahap kepandaian kanak-kanak juga bervariasi. Ibu bapa harus memandang luas tentang perihal ‘pandai’ anak-anak. Mungkin kepandaian mereka menyerlah pada sisi ini, tetapi tidak pada sisi yang lain. Ibu bapalah yang berperanan mengenal pasti dan menjadikan bakat dan kepandaian mereka dalam sisi yang tertentu untuk mereka mengenal diri mereka sendiri seterusnya memudahkan mereka belajar pada fasa yang seterusnya. Mudahlah bagi ibubapa untuk mendidik anak-anak apabila mereka tahu kecenderungan anak-anak mereka samada melalui kecenderungan visual, audio atau kinestatik. Formula mudahnya adalah GSG iaitu gambar, suara atau gerakan.
Tips berkomunikasi dengan anak pula dikongsi penulis sehingga panjangnya sebanyak 3 mukasurat! Secara tidak langsung, ini menggambarkan komunikasi ibubapa dan anak-anak sangat penting untuk tumbesaran, pembelajaran dan pendidikan anak-anak. Terdapat pelbagai jenis cara komunikasi ibubapa dengan anak anak iaitu kuku besi, permisif, tidak peduli dan demokratik. Selain itu, pelbagai jenis tips yang dikongsikan penulis dalam buku ini. Antaranya ialah melatih anak menghadapi masalah, melatih gemar membaca dan sebagainya.
Aku sangat suka pada bahagian tentang bagaimana ibu bapa
menerapkan budaya membaca pada anak-anak. Contohnya untuk merangsang anak-anak
membaca, kita boleh bermula daripada mereka masih bayi dengan cara kita
membiarkan mereka memegang, melihat malah menggigit buku! Seiring dengan usia
mereka, biasakan anak-anak dengan buku-buku bergambar serta komik untuk
merangsang minat membaca mereka.
Rupa-rupanya, melatih anak-anak gemar membaca tidak hanya
terikat pada buku fizikal dan cara-caranya tidak terus kepada buku. Bukan hanya
pada buku, nota-nota kecil juga boleh kita gunakan untuk melatih mereka
membaca, termasuklah menggalakkan mereka mambaca tulisan-tulisan pada kotak
atau makanan. Bermain aktiviti silang kata juga membantu meningkatkan minat
mereka untuk berjinak-jinak dengan buku. Jika anak-anak kita sangat aktif dan
sukakan permainan luar pula, ibu bapa perlu kreatif untuk mengaitkan
aktiviti harian mereka dengan buku
.
No comments:
Post a Comment