Saya membesar dengan
membaca rekaan fiksyen yang boleh dirasionalkan dan hampir nyata seperti
siri penyiasatan dan ‘thriller’ dengan latar masyarakat yang jelas.
Selain tu, otakku bahagian input bacaan fiksyen juga hampir saja rasis
kerana banyak membaca penulisan Melayu dan Indonesia berbanding
Inggeris. Jadi saya pun ambil keputusan untuk keluar dari zon selesa dan
cuba buku yang disarankan oleh rakan baik saya, Morsmode (bukan nama
sebenar). Morsmode sukakan buku ini kerana sukakan buku-buku bertemakan
‘surrealism’ dan beliau secara peribadinya menggemari teknik penulisan
penulis.
Don’t judge this book by its cover because its cover doesn’t do the justice!
Walaupun
sering menonton filem dengan tema sebegini, bacaan fiksyen surrealisme
agak asing bagi saya dan Neil Gaiman berjaya buat saya terkesima selesai
membaca! Saya baru tahu beliau agak terkenal bagi pembaca genre
sebegini (dan beliau seorang yang sempoi di Twitter).
Buku
ini adalah tentang perjalanan Marquis De Carabas mencari kotnya yang
istimewa. Dia hanya sesuai dengan kot itu dan kot itu hanya sesuai
untuknya. Kot itu yang menjadikan dia ‘Marquis De Carabas’ namun kot itu
telah hilang.
Surrealisme yang
dibawakan tak buat kita rasa canggung lansung. Di awalnya mungkin saya
berasa aneh, “Hmmm kenapa ya watak ni berkepala gajah?” Tapi keganjilan
ini menjadi aneh yang paling nyata kerana aduan aneh dan nyatanya begitu
nyaman macam secawan Neslo Suam. Yang pahitnya aneh, yang manisnya
nyata. Dan mungkin saja saya orangnya suka berangan jadi saya cepat
tangkap kebanyakan simbolisme yang dibawakan; siapa ‘The Elephant’ dan
apakah maksud ‘the flock’ dan misteri Drusilla di akhir cerita. Jika
anda tak dapat tangkap, saya sarankan untuk banyak berangan dan silakan
liar berimaginasi memenuhi keperluan fiksyen ini.
Antara
yang paling signifikan dalam buku ini adalah penggunaan item sederhana
seperti cendawan yang dikirim seorang penjual yang kemudian berkembang
sebagai prop untuk sebuah plot penting. Ini kaedah ‘plot-twist’ yang
tidak asing bagi penulis fiksyen seperti saya tetapi Neil Gaiman
menggubahnya begitu bijak hingga saya pun tak dapat kesan, seperti saya
tak dapat dengar bunyi jam bom berdetik sebelum ia meletup.
Keburukan
cerita ini? Ia terlalu pendek dan saya rasa tak puas. Tapi rupa-rupanya
ia memang cerita pendek yang ditulis khas untuk watak Marquis De
Carabas dari novel ‘Neverwhere’. Padanlah
ia seperti tergantung dengan limpahan ‘back story’ yang mungkin berasal
dari novel asal. Jadi kita harus selalu mengagak, namun tak terlalu
menjejaskan pembacaan.
IBRAH
1. Usai
membaca buku ini, saya berterima kasih kepada Allah yang memberikan
bakat kepada hamba-hambanya supaya dapat bermanfaat menyampaikan
ketakjuban kepada orang lain. Fiksyen yang baik dan berkesan menandakan
akal yang ‘fully-optimized’ dan itu mencerminkan seorang insan yang
memakai anugerah akal dengan baik. Menginspirasikan saya untuk menjadi
penulis yang lebih baik untuk ummah.
2. Keanehan-keanehan
dalam buku ni tidak kurang ganjilnya dengan dunia kita. Saban hari kita
dihidangkan dengan keganjilan norma dan sistem kepercayaan kita dicabar
kerana itulah adat hamba mengaku beriman, pasti akan diuji (Al-Ankabut:
2).
3. Pencarian
Marquis pulak mengingatkan saya dengan konsep bahawa kita akan
dikumpulkan dengan yang kita paling cintai (Bukhari: 6169, Muslim:
2640). Marquis mencintai kotnya, dan dengan dikumpulkan seluruh kekuatan
dan fikiran, akhirnya dia berjaya menemukannya. Begitulah juga kita,
apa yang kita cintai dan fokuskan yang menentukan apa yang akan kita
temukan di akhirat kelak.
No comments:
Post a Comment