.

.

Sunday 15 July 2018

Cabaran Review Ketiga - Hafalan Solat Delisa oleh Afiqah Diana

Tajuk : Novel Hafalan Solat Delisa
Penerbit : Republika
Penulis : Tere liye
Muka surat : 266 ms


Pada musim cabaran kali ini saya memilih karya tere liye kerana pastinya sebahagian besar masyarakat pernah menonton adaptasi novel Hafalan Solat Delisa yang muncul di kata televisyen suatu ketika dahulu. Dan kini boleh juga dimuat turun di laman sesawang lain. 

Daripada satu sisi pandangan kecil saya, dapat dilihat bagaimana terdapat beberapa perbezaan yang dapat dikenal pasti seperti perubahan watak nama yang diketengahkan  di dalam movie iaitu misalnya penampakan watak Kak Ubai yang dilihat berbeza dalam beberapa segi iaitu kewujudan beliau di beberapa latar tempat dilihat tiada ketika dalam filem bahkan nama Kak Ubai itu sendiri juga telah diubah. 

Jika diberikan pilihan dalam memilih antara filem dan novel saya lebih menyarankan untuk membaca novel untuk mendapat kesan emosi yang lebih mendalam kerana tulisan karya tere liye tidak asing dalam memberikan para pembaca magis yang menyentuh perasaan dalam apa pun buku yang beliau hasilkan.

Apatah lagi novel ini amat berkait rapat dengan tragedi tsunami yang menimpa acheh pada Disember 2004. Karya ini dihasilkan kerana tragedi tersebut. Maka tidak hairanlah mengapa filem dan novel beliau diulang tonton dan cetak berjuta kali. Watak anak perempuan yang menyedarkan kita bahawa redha dan ikhlas itu akan selalu hadir disaat hati kita tulus berdepan dugaan Tuhan. Betapa hikmah akan selalu terlihat andai kita sudi menjernihkan jiwa. 

No comments: