.

.

Wednesday 3 May 2017

Cabaran Kedua 'Andai Itu TakdirNya' oleh Dieyana Ayuni


Cabaran kedua bagi saya lebih mencabar dari yang pertama. Sesekali buat saya termenung juga, kenapalah saya turut serta dalam cabaran Buku Jalanan Titi ini. Mencabar sungguh permintaan kali ini. Buku yang menjadi pilihan ahli keluarga.

Apa yang bikin sukarnya? Kerana ahli keluarga saya, saya lupa bila kali terakhir saya melihat mereka ada membeli buku, pegang buku dan membacanya. Rata-rata mereka hanya sibuk dengan buku pelajaran. Buku selain dari buku pelajaran, jauh sekali mahu disentuh. 

Adapun hanya seorang adik saya, yang suatu masa dahulu pernahlah membaca barang seketul dua novel dek pengaruh rakan-rakan. Maka dengan itu, buku cabaran saya seterusnya ialah Andai Itu TakdirNya karya Siti Rosmizah.

Waduh! Belum pernah seumur hidup saya baca novel melayu terbitan KarangKraf. Bukan sombong tidak mahu membaca novel cinta melayu, cuma tidak pernah lah mampu menghabiskannya atas sebab,

1) disangka novel melayu semua jalan cerita sudah boleh diagak.
2) ayat yang terlalu meleret.
3) rasa buang masa.

Ya, rasa buang masa. Oleh kerana saya penggemar buku non-fiction, dirasakan baca buku-buku yang sebegini adalah membuang masa. Oh eksyen sungguh saya. Cuba lihat apa yang jadi seterusnya?

Pada mula awal bacaan novel ini, di mukasurat pertama dan bab-bab awal, pergerakan pembacaan adalah sangat perlahan dan membimbangkan. Sungguh kuat rasa mahu tarik diri ini. Terasa malas betul mahu baca. Rasa mau tukar buku dan main tipu pun ada. Nasib baiklah saya ni jujur juga mulia hati orangnya. Maka saya gagahkanlah jua membacanya.

Nama watak yang terlalu panjang dan sedap (seperti kebanyakkkan nama watak dalam novel cinta melayu), background watak juga cliche, Syed Aizril anak orang kaya serta heroinnya seorang gadis miskin bla bla bla.. Oh ini cliche, saya sedang menyiksa jiwa membaca apa yang sudah boleh saya agak.

Tapi masuk saja part Aleya minta kerja di syarikat Syed Aizril, permainan cerita makin menarik. Lebih-lebih lagi bila part Aleya dengan Zril kena framed dengan Faizal, terus saya tak boleh lepas buku. Serius. 

Syed Aizril dengan perangai kadang tak munasabah dia tu aiii geramnya saya. Dah dapat bini elok macam Aleya tu pun sibuk nak korbankan rumah tangga sebab ego dia, ape tak reti nak slow talk dulu ke? Dah la membabi buta je buat keputusan. Ishk geram saya geram! 

Ok. Sabar. 

Bagi saya penulis pandai bermain emosi pembaca. Contoh karakter gedik Lin, sepupunya si Syed Aizril yang sangatlah terhegeh-hegeh dengan dia. Geram betul saya, setiap kali nampak nama dia rasa nak skip page. Sampai begitu sekali benci saya kepada dia. Tapi itulah, tak boleh skip.. Kena baca semua.

Part sedih anak itu pun saya sampai menitik air mata. Waktu-waktu klimaks, waktu Aleya dah kecewa habis dengan Zril, saya menangis tersedu-sedu. Wah bukan main lagi saya feeling baca novel ni. Hahahaha. Part pujuk memujuk tu pun haih laa...

Apa lagi saya perlu kupas ya? Rasanya sampai sini sajalah. Bimbang terberi spoiler.

Akhirul kalam, buku ni saya baca 2 hari saja. Sangat menakjubkanlah kiranya untuk sebuah buku yang saya sangka saya takkan mampu baca itu habis dengan kadar yang cepat dan tak disangka-sangka. Jadi, janganlah takut untuk keluar dari zon selesa kita. Cuba baca apa yang family kita baca ni seronok juga bila boleh sembang balik buku ni sama-sama. Emo kemain masing-masing.

Sekian. Wassalam..

No comments: