.

.

Thursday 2 November 2017

Review kelima - Detik-detik Hidupku... Hasan Al-Banna Oleh Nasra



TAJUK : DETIK-DETIK HIDUPKU.. IMAM HASSAN AL BANNA
Oleh : Nasra

Ini merupakan antara cabaran yang agak berat bagi saya kerana saya kurang meminati buku jenis biografi dan sebenarnya saya menjumpai buku ini seminggu sebelum tarikh cabaran berakhir !

Buku ini menceritakan tentang kisah perjalanan hidup seorang anak muda yang berjaya mengubah cara hidup orang Islam pada zamannya. Beliau sangat peka terhadap sekeliling yang banyak berlakunya perkara maksiat lantas berusaha melakukan sesuatu untuk memulihkan cara hidup orang islam ketika itu. Keberanian dalam menyampaikan kebenaran menyebabkan dakwah beliau berjaya tersebar ke seluruh tanah Arab walaupun banyak penentangan daripada golongan ulama sendiri, beliau tetap lantang menyuarakan kebenaran. Antara perkara yang menarik minat saya dalam buku ini adalah cara beliau dibesarkan. Beliau dibesarkan dengan suasana yang baik dan penuh disiplin. Ayah beliau merupakan guru pertama bagi beliau. Terdapat satu bahagian dalam buku ini menceritakan rutin harian beliau dengan adiknya yang diatur dengan baik oleh ayahnya dan diikuti oleh mereka dengan penuh disiplin. Hal ini membuktikan, seorang yang hebat itu lahir hasil disiplin yang telah ditanam dalam diri sejak kecil lagi. Buku ini menunjukkan pembentukan karakter bermula dari rumah.

Selain itu , kaedah dakwah yang disampaikan oleh Imam Hassan Al Banna sangat menarik dengan pergi ke kedai-kedai kopi berbanding memilih untuk berada di masjid. Beliau merupakan seorang pemerhati yang sangat baik. Beliau menekankan perubahan individu seorang muslim sebagai langkah awal mengembangkan Islam sebelum menubuhkan sebelum menubuhkan Ikhwanul Muslimin. Pemikiran Imam Hassan Al Banna yang kritis dan perancangan yang strategik menjadikan gerakan yang diasaskannya berjaya menjangkau angka setengah juta ahli yang betul-betul aktif !

Beliau pada mulanya berdakwah kepada masyarakat umum sebelum melibatkan diri dalam politik. Satu gerakan menentang pihak British telah diwujudkan dan seperti yang kita maklum, Ikhwanul Muslimin adalah pembela Palestin yang utama. Banyak lagi pencapaian yang dicapai beliau sebelum syahid pada umur yang agak muda (43 tahun) di tangan tentera British.

Antara perkara yang boleh dijadikan pengajaran dalam buku ini adalah semangat Imam Hassan Al Banna dalam menegakkan syiar Islam dalam keadaan apa sekalipun. Semangat juang, pemikiran dan akhlak beliau perlu dijadikan teladan untuk mengubah sesebuah masyarakat itu.

Buku yang menginspirasikan dan menyedarkan kita masih ada banyak perkara yang perlu dilakukan untuk ummah ini.

Selamat membaca !

No comments: