DAUN
(Pemenang anugerah Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009: Kategori Novel)
(Pemenang anugerah Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009: Kategori Novel)
Untuk menghargai novel ini berserta pengarangnya, saya akan
membahagikan ulasan buku kepada 4 bahagian iaitu 1) Biodata pengarang, 2)
Sinopsis novel, 3) Kekuatan novel dan 4) Kelemahan novel. Semoga tulisan saya
mampu mengulas karya hebat ini dengan baik dan cermat.
Ulasan novel Daun ditulis ini bersempena dengan tugasan dan
cabaran terakhir bagi Cabaran 32 Buku anjuran Buku Jalanan Titi. Kami diminta
untuk menulis buku terbaik yang telah dibaca pada tahun 2017 dan dirasakan
wajar untuk dibaca sama oleh orang lain.
BIODATA MALIM GHOZALI P.K
Mohamed Ghozali bin Abdul Rashid atau nama penanya Malim Ghozali
PK dilahirkan di Malim Nawar, Perak pada tahun 1949. Beliau menerima pendidikan
awal di Sekolah Melayu Gunung Panjang. Selepas lulus Sarjana Muda Sastera
(Kepujian Kelas Dua Atas) dalam bidang Pengajian Melayu/Antropologi Sosial,
Universiti Malaya pada tahun 1973, beliau mengambil Diploma Lepasan Ijazah,
Pentadbiran dan Undang-Undang Perkapalan, Universiti Wales, United Kingdom pada
tahun 1978.
Setelah menghasilkan novel pertamanya Redang (DBP: 1988), beliau
mengembara ke Republik Suriname. Ketika mengikuti program Fellowship Penulisan
Kreatif di Virginia Centre for Creative Artises, Amerika Syarikat, beliau
menyiapkan novel keduanya Janji Paramaribo (DBP: 1990) yang berlatar belakang
Republik Suriname.
Pada musim gugur 2007, beliau mengikuti International Writing
Programme di Universiti Iowa, Amerika Syarikat. Pada Julai 2008, beliau
terpilih sebagai pebimbing genre cerpen di bengkel Mastera, Bogor, Indonesia.
Selain menulis cerpen dan novel, beliau turut menulis puisi dan esei,
diterbitkan di pelbagai rumah penerbitan. Pak Malim merupakan penerima anugerah
SEA Write Award 2013.
SINOPSIS RINGKAS DAUN
Novel ini menengenahkan konsep cerita dalam cerita. Sifar,
seorang penulis dan pengajar seni kreatif di sebuah univerisiti sedang
menyiapkan novel terbaru beliau, dengan Tan Da-U sebagai watak utama. Sifar
aktif mengikuti siri kuliah khas yang dibimbing oleh Tuan Toha, guru tasawwuf
terkenal dengan kealimannya. Justeru, atas desakan untuk menyebarkan keindahan
Islam, Sifar sering menyampaikan ceramah dan seminar tentang kajian beliau
terhadap kerancuan ideologi-ideologi barat dan kepentingan kembali depada
Al-Quran. Usaha Sifar menerima tentangan daripada pelbagai pihak, terutamanya
daripada AIDS (Angkatan Islam Dan Dakwah Serantau) dan JUN (Jabatan Ukhuwah
Nasional), organisasi bernuansa liberal yang berselindung di sebalik topeng
agama. Manakala, konflik yang dihadapi oleh Tan Da-U pula, bermula apabila usaha
menyebarkan dakwah di Ulu Geruntum, perkampungan hulu orang asli dikacau oleh
pihak pemaju tanah dan pembalak. Selain konflik agama dan politik, kedua-dua
Sifar dan Tan Da-U turut menghadapi krisis cinta dengan wanita idaman hati, Wan
Saerah dan Nelly. Cerita Sifar dan Tan Da-u bergerak selari. Dengan tamatnya
cerita Sifar maka tamat juga cerita Tan Da-U.
KEKUATAN NOVEL
1)Pengajaran
Sejujurnya, saya merasakan Daun adalah kisah pengalaman Malim
Ghozali P.K sendiri. Hal ini kerana Pak Malim pernah mengkaji mengenai sains
Al-Quran sehingga terhasilnya The Profound Truth: Understanding Perfection.
Pengalaman beliau ini ditumpahkan pula kepada bentuk karya kreatif menerusi
watak Sifar. Manakala, cabaran kerenah birokrasi politik dan kelicikan pihak
berkepentingan yang dihadapi oleh watak Tan Da-U diambil daripada pengalaman
Pak Malim berkhidmat sebagai pegawai tadbir dan diplomatik selama 21 tahun.
Sesebuah cerita yang berkesan adalah apabila pengarang tidak
membebel seperti ceramah mengenai mesej yang mahu disampaikan. Sebaliknya
kesedaran atau pengajaran akan terbit di benak pembaca seiring dengan naratif.
Tidak perlu perenggan yang berjela, dipetik ayat Al-Quran, diselit Hadis Nabi,
ditulis segala ceramah sehingga membosankan pembaca. Daun adalah naskhah yang
mengkritik sikap sebilangan masyarakat yang terpesona dengan kilauan palsu
ideologi barat, sikap ahli politik yang hanya tahu menjaga tembolok sendiri,
sikap pihak berkepentingan yang tidak kisah dengan nasib orang tertindas dan
lain-lain kritikan. Ramai orang boleh berceramah tentang perkara-perkara ini,
tetapi tak ramai yang mampu menggarap sebuah pengajaran dalam bentuk cerita.
2)Konsep cerita dalam cerita
Saya pernah 2 buah novel yang menggunakan konsep sama;
D.U.B.L.I.N (Wan Nor Azriq, ITBM) dan Serigala (Lokman Hakim, Fixi).
D.U.B.L.I.N menggunakan nota kaki sebagai pemisah antara 2 cerita. Serigala
pula menggunakan bab dan kaedah pemerengganan bagi membezakan antara cerita.
Daun agak unik. Naratif Sifar dan Tan Da-U digabungkan dalam
satu perenggan. Tiada sebarang pemisah nyata antara kedua-duanya. Ketika
pembaca sedang leka menikmati salah satu sebuah cerita, tiba-tiba sahaja mood
dan nature cerita berubah. Misalnya, saya sedang berkerut memarahi sikap Dr.
Zaidah yang lancang menyebarkan fahaman pluralisme dan menyelar ceramah Sifar,
tiba-tiba pada ayat seterusnya masuk cerita Tan Da-U sedang bermonolog
mengingati kisah lampaunya.
Janggal? Tidak. Bahkan saya rasa sangat lancar membacanya. Pak
Malim sangat pintar menyusun bahasa sehingga 2 cerita dengan mood berbeza
berjaya digabungkan dalam sebuah perenggan. Adakalanya, situasi dan konflik
dalam hidup Sifar dan Tan Da-U menjadi selari, kerana konflik yang dihadapi
Sifar menjadi ilham untuk beliau meneruskan kisah Tan Da-U.
3)Falsafah “Dalam Daun Ada Daun”
Daun adalah objek yang sering diasosiasikan dengan
takdir/usia/kehidupan. Riwayat sehelai daun, yang bermula dari warna hijau
(muda) kepada coklat (tua) dan berakhir dengan gugur ke tanah (mati) sering
kali dijadikan subjek kepada karya kreatif. Begitu juga dengan novel Daun.
Tetapi Daun di dalam novel ini,
boleh diterjemahkan kepada 2 bentuk pemahaman. Daun=Cerita dan Daun=Takdir.
Daun=Cerita ditunjukkan jelas menerusi watak Sifar dan Tan Da-U.
Dalam daun ada daun. Dalam cerita ada cerita. Malim Ghozali PK, seorang
pengarang sedang menceritakan tentang Sifar, seorang novelis yang sedang
menulis kisah tentang Tan Da-U, seorang jurufota di pekan kecil.
Daun=Takdir pula dapat dilihat lewat kisah cinta Sifar-Wan
Saerah dan Tan Da-U-Nelly. Naratif cinta keduanya mengarah kepada pertemuan
semula setelah berpisah sekian lama. Bezanya terletak pada pengakhiran
pertemuan tersebut, sama ada mereka bersatu dalam sebuah perkahwinan atau
berpisah untuk kebaikan bersama. Jadi adakah falsafah dalam daun ada daun yang
mewakil takdir ini hanya tentang hal remeh seperti cinta? Oh. Tidak sahabatku.
Ada persoalan tentang takdir yang lebih dalam dan berfalsafah terkandung dalam
novel Daun. Sengaja saya tidak ceritakan, tak seronoklah begitu, kan?
P/s: Daun menjadi subjek
pelajaran pertama Sifar dengan Tuan Toha dalam siri pengajian tasawwuf mingguan
mereka. Mereka yang suka merenung maksud alam dan kehidupan mesti suka dengan
ceritanya. Nak tahu macam mana bestnya, beli dan baca sendiri.
KELEMAHAN NOVEL
Tiada benar-benar sempurna dalam kehidupan. Pasti ada lompong di
situ dan di sini. Begitu juga dengan novel Daun, walau sehebat mana saya angkat
ia. Kelemahan novel Daun hanya terletak pada sebuah bahagian. Iaitu bahagian
sewaktu Sifar membentangkan kertas kerja di sebuah persidangan tentang agama
dan bangsa. Kritikan beliau terhadap kebobrokan ideologi pluralisme dan
liberalisme sangat ringan, sekadar menyentuh permukaan. Hujah yang disampaikan
hampir kosong. Maka, pertembungan idea tidak berlaku. Inilah bahagian di mana Pak
Malim seperti berceramah di dalam novel (tetapi sikit sahaja, mujurlah) dengan
menyumbat sebanyak mungkin ayat-ayat retorik tentang kembali kepada Islam tanpa
inti kuat.
Pak Malim juga cenderung kepada pendekatan Bucailisme yang
menyimpulkan bahawa Al-Quran mengandungi ilmu pengetahuan yang selari dengan
penemuan sains moden abad kini. Pendekatan sebegini telah mengundang banyak
kritikan dari para cendekiawan kerana Al Quran bukanlah kitab sains. Tidak
semua ayat-ayat Al -Quran merujuk kepada fenomena alam yang boleh dikaji secara
empirikal. Al Quran adalah kita peringatan dan petunjuk (Al-Huda, Az-Zikr),
bukannya kitab informasi. Jadi, tak hairan kalau banyak lagi fenomena selain
air laut dan air tawar tak bercampur, teori big bang, kulit ada 7 lapisan yang
tak ditemui ayat di dalam Al Quran. Malah, Bucailisme ini akan menjadi bahaya
kerana wahyu sifatnya tidak berubah. Kekal. Manakala, sains pula adalah sesuatu
yang sentiasa berubah, seiring dengan pengetahuan dan pengalaman zaman. Kerana
sains dikaji melalui pancaindera dan siri ujian. Wahyu tidak dicerap dengan
akal semata, tetapi juga rohani. Ok cukup berceramah.
KESIMPULAN
Daun adalah novel yang sangat baik untuk dibaca. Pembaca akan
menemui ramuan agama, politik, cinta, nostalgia, pengalaman kampung, falsafah,
kekeluargaan dan lain-lain elemen yang tergaul dengan sebati. Kita tidak akan
muak dengan kisah yang sudah dihidangkan. Cukup rasa.
Sebagai sebuah novel, Daun bukan sekadar berdiri sebagai sebuah
cerita panjang, Pak Malim akan sekali sekala menyisipkan puisi di sela-sela
naratif. Kerana watak Sifar dan Tan Da-U dibina sebagai penulis puisi juga.
Sebagai pentup ulasan ringkas serba sederhana ini, saya turunkan satu rangkap
puisi yang dahsyat dan wow bagi saya.
Kau mengajarku tentang daun
dalam daun ada daun
Kau mengajarku ilmu daun
dalam daun Kau mengajarku
daun di alam daun
punya nama punya raga
punya tenaga punya deria
Punya-Mu.
dalam daun ada daun
Kau mengajarku ilmu daun
dalam daun Kau mengajarku
daun di alam daun
punya nama punya raga
punya tenaga punya deria
Punya-Mu.
Selamat mencari dan membaca!
No comments:
Post a Comment